نگرانی پاریس، برلین و لندن از تصمیم ایران برای شروع غنی سازی 60 درصد اورانیوم

© AFP 2023 / Clemens Bilanنگرانی پاریس، برلین و لندن از تصمیم ایران برای شروع غنی سازی 60 درصد اورانیوم
نگرانی پاریس، برلین و لندن از تصمیم ایران برای شروع غنی سازی 60 درصد اورانیوم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
اشتراک
تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم تا 60٪ باعث نگرانی فرانسه، آلمان و انگلیس شده است.

به گزارش اسپوتنیک،  این مطلب در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه، که روز چهارشنبه به دنبال نتایج رایزنی های سه جانبه فرانسه ، آلمان و انگلیس منتشر شد ، اعلام شده است.

تأسیسات نطنز در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.04.2021
توئیت سازمان انرژی اتمی ایران پس از حادثه نطنز

در این سند خاطرنشان شده است که این سه کشور "با نگرانی فراوان از اطلاعیه ارسال شده توسط ایران به آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد آغاز غنی سازی شده اورانیوم تا سطح 60٪ با استفاده از سانتریفیوژهای مدرن با خبر گردیدند."

امروز رئیس جمهور ایران اظهار داشت : تمامی فعالیت‌ های ایران صلح ‌آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود و غنی ‌سازی ۶۰ درصد ما هم صلح‌ آمیز است و همه تحت نظر آژانس صورت می ‌گیرد.

حسن روحانی در جلسه امروز ۱۴ آوریل (چهارشنبه ۲۵ فروردین) هیئت دولت اظهار داشت: این‌که می‌بینید امروز اعلام کردیم سانتریفیوژ «آی‌ آر-۶» را در نطنز فعال خواهیم کرد و یا اینکه غنی ‌سازی را به ۶۰ درصد خواهیم رساند، پاسخ به خباثت ‌های آن‌ هاست و نمی ‌توانند علیه ملت ایران توطئه و در نطنز جنایت کنند و ما کاری نکنیم، ما دستان آن ‌ها را می ‌بُریم، یکی از دستا‌ن ‌شان را با «آی‌ آر-۶» و دیگری را با غنی سازی ۶۰ درصد.

وی در ادامه گفت: اگر نسبت به فناوری صلح ‌آمیز قانونی ایران که تحت نظارت آژانس است، اذیت کنند ما بازهم در چارچوب قانون عمل می ‌کنیم، کار آن‌ها تروریست هسته ‌ای بوده و ما هم قانونی عمل می ‌کنیم.

رئیس جمهور ایران درباره حادثه اخیر در مجتمع غنی سازی نطنز خاطر نشان کرد: مردم بدانند اگر افرادی علیه ملت ما توطئه کردند و البته باید مقامات امنیتی و اطلاعاتی گزارشات نهایی را بدهند ولی ظاهرا جنایت صهیونیست ‌هاست و اگر صیهونیست ‌ها علیه ملت ما کاری کنند، پاسخ آن را خواهیم داد و اولین پاسخ این بود که ما به جای سانتریفیوژ«آی ‌آر-۱»، «آی ‌آر-۶» می ‌گذاریم تا بفمهند که نمی ‌توانند ما را از این قدرت باز بدارند؛ آن ‌ها می ‌خواهند دست ما در مذاکرات خالی بشود ولی با دست پُر تر در مذاکرات خواهیم بود.

روحانی یادآور شد: تمامی فعالیت‌ های ما صلح ‌آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود و غنی ‌سازی ۶۰ درصد ما هم صلح ‌آمیز است و همه تحت نظر آژانس صورت می ‌گیرد. هر روزی که آمریکایی‌ ها به تعهدات خود بازگردند، ما همان روز به عین برجام بر می‌ گردیم، به شرطی که در عمل ببینیم واقعا عمل کردند. البته این هم زمان نمی ‌برد و برخی چون بلد نیستند فکر می ‌کنند این کار زمان ‌بر است؛ ما می ‌دانیم چقدر زمان می ‌برد و هر وقت راستی ‌آزمایی کردیم و وزیر نفت گفت من نفت را می ‌فروشم و بیمه گفت کار انجام می ‌شود و بانک مرکزی گفت پول را به خوبی جابجا می ‌کنم، عمل می‌ کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала