چرا سرکرده کنونی داعش، زندانی نمونه بود؟

© AFP 2023 / Haidar Hamdaniداعش
داعش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.04.2021
اشتراک
اسرار زندانی عراقی که برای آمریکایی ها خبرچینی می کرد، فاش شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «واشنگتن پست»، زندانی عراقی به شماره M۰۶۰۱۰۸-۰۱ یک زندانی نمونه بوده که با آمریکایی ها همکاری خوبی داشت و معمولا به آن‌ها اطلاع رسانی می‌کرده است.

 بر اساس اطلاعات منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، این زندانی همان فردی است که بعد‌ها با نامی متفاوت یعنی ابو ابراهیم الهاشمی القریشی به سرکرده کنونی گروه داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) تبدیل شد. وی بار‌ها تلاش خود را برای کمک به آمریکاییان به کار بست، به ویژه زمانی که فرصت می‌یافت تا اطلاعاتی درباره رقبای درون سازمانی خود که در آن زمان به دولت اسلامی عراق مشهور بود، ارائه کند.

توافق عراق و آمریکا درباره عدم وجود پایگاه های نظامی خارجی در کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2021
توافق عراق و آمریکا درباره عدم وجود پایگاه های نظامی خارجی در کشور

وی در مدت چند روز بازجویی در سال ۲۰۰۸ اطلاعات دقیقی درباره مقر مخفی جناح رسانه‌ای این گروه شورشی ارائه کرد. چند هفته پس از این افشاگری ها، سربازان آمریکایی ابوقسوره از سران داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) را در تهاجمی به شهر موصل به قتل رساندند.

وزارت دفاع آمریکا پیش از این هم چندین سند منتشر کرده بود که نشان می‌داد این سرکرده داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) خبرچین آمریکا بوده است. در گزارشی مربوط به سال ۲۰۰۸ آمده است، به نظر می‌رسد این زندانی که نام واقعی آن امیر محمد سعید عبد الرحمان المولا است، در جلسات بازجویی همکاری خوبی دارد. این زندانی اطلاعات زیادی درباره همقطاران داعشی خود ارائه داده است.

محمد سعید عبدالرحمان المولی»، معروف به «ابو ابراهیم القرشی»، زمانی که در زندان آمریکایی به سر می‌برد، همه جور اطلاعات در بارۀ هم قطاران خود و داعش را در اختیار بازجوهای آمریکایی قرار ‌داد و حتی نیروهای غربی را قادر ساخت علیه افراد دارای «ارزش بالا» دست به عملیات بزنند و آنها را بکشند و یا دستگیر کنند.

المولی سال 2008 در زندان آمریکایی موسوم به «کمپ بوکا» در جنوب عراق به سر می‌برد. المولی که ۴۴ سال سن دارد و متاهل و صاحب یک پسر است. او ۱۸ ماه را به عنوان سرباز وظیفه، در ارتش «صدام» دیکتاتور سابق عراق خدمت کرده است. المولی سپس، به اتهام شرکت در فعالیت‌های تروریستی، در زمان حضور اشغالگران آمریکایی و انگلیسی بازداشت شد. المولی سال ۲۰۰۹ به پاس خبرچینی‌های خود، آزاد شد و سریعا به القاعده (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) پیوست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала