نشست های جداگانه اروپا با اعضای برجام و آمریکا

© REUTERS / EU Delegation in Viennaنشست های جداگانه اروپا با اعضای برجام و آمریکا
نشست های جداگانه اروپا با اعضای برجام و آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
اشتراک
هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در برجام نشست های جداگانه ای را با شرکت کنندگان و همچنین ایالات متحده برگزار خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در امور برجام، در پی نشست اعضای کمیسیون مشترک در روز سه شنبه در وین، قصد دارد نشست جداگانه ای را با همه طرف های علاقه مند از جمله ایالات متحده برگزار کند.

جلسه سازنده کمیسیون مشترک، اتحاد و تعهد نسبت به روند مشترک دیپلماتیک با دو گروه متخصص در مورد انطباق هسته ای و لغو تحریم ها را نشان داد.

مورا در توییتر خود نوشت: به عنوان هماهنگ کننده، تماس های فردی را در اینجا در وین با طرف های مربوطه، از جمله ایالات متحده، تشدید خواهم کرد.

​روز سه شنبه، وین میزبان جلسه کمیسیون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران بود، جلسه این کمیسیون در سطح مدیران سیاسی در قالب چهره به چهره برگزار شد.

قبل از نشست در پایتخت اتریش، مورا اصرار داشت که حداکثر امکانات کمیسیون مشترک را برای بازگشت به اجرای کامل و موثر توافقنامه برجام توسط همه طرفها به حداکثر برساند.

برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال ۲۰۱۵ توسط شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه) و ایران منعقد شد، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دسترسی تهران به سلاح هسته ای را پیش بینی کرد.

این توافق به خودی خود، حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به طور یک طرفه از این قرارداد خارج و تحریم های سختی علیه تهران اعمال کند.

ایران در سال ۲۰۱۹، دقیقاً یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، کاهش تدریجی تعهدات خود را در این توافق نامه با کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم اعلام کرد.

در پایان سال ۲۰۲۰، ایران قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" را تصویب کرد که شامل تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه این کشور است. مطابق قانون، دانشمندان هسته ای ایران قبلاً غنی سازی اورانیوم را به سطح ۲۰٪ رسانده اند (توافق هسته ای به معنای غنی سازی در سطح ۳.۶۷٪ است) و همچنین توانایی های بازرسی آژانس انرژی هسته ای آژانس را از ۲۳ فوریه محدود کرده اند. این قانون استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر را در نظر گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала