برای اولین بار در تانزانیا یک زن رئیس جمهور شد

© Sputnik / Mikhail Alaeddin /  مراجعه به بانک تصاویر برای اولین بار در تانزانیا یک زن رئیس جمهور شد
برای اولین بار در تانزانیا یک زن رئیس جمهور شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2021
اشتراک
سامیه حسن سولوهو، اولین زن مسلمان محجبه‌ای است که تصدی پست ریاست جمهوری یک کشور در قاره آفریقا را برعهده می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آناتولی، سامیه حسن سولوهو، معاون رئیس جمهور تانزانیا است که طبق بند 37 قانون اساسی پس از درگذشت جان پومبه مگوفولی جانشین وی شد؛ بنابراین او اولین زن مسلمان محجبه‌ای است که تصدی پست ریاست جمهوری یک کشور در قاره آفریقا را برعهده می گیرد.

سامیه حسن سولوهو 61 ساله که به عنوان «ماما سامیه» شناخته می شود در رشته مدیریت عمومی در دانشگاه منچستر انگلیس تحصیل کرده است، وی در سال 2015 به طور غیرمنتظره به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب شد و بدین ترتیب بر بسیاری از سایر سیاست مداران برجسته حزب چاما چا مایبندوزی پیش افتاد که بیش از 50 سال است بر تانزانیا حکم می راند. در حال حاضر سولوهو تنها زنی است که در آفریقا متصدی پست ریاست جمهوری است و بدین ترتیب وی به شمار اندک زنانی پیوست که در قاره آفریقا به ریاست جمهوری رسیده اند. براساس قانون اساسی تانزانیا، سولوهو تا پایان دوران ریاست جمهوری ماگوفولی (سال 2025) منصب ریاست جمهوری کشورش را برعهده خواهد داشت.

رئیس جمهور تانزانیا که گفته بود با دعا بر بیماری می توان غلبه کرد خود به کرونا گرفتار شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2021
رئیس جمهور تانزانیا که گفته بود با دعا بر بیماری می توان غلبه کرد خود به کرونا گرفتار شد

ماگوفولی از روز 27 فوریه در انظار عمومی ظاهر نشده بود و برخی گمانه زنی‌ها درباره ابتلای وی به ویروس کرونا مطرح شده بود با وجود انکار دولت تانزانیا، منتقدان دلیل مرگ او را ابتلا به کرونا می دانند. ماگوفولی اعتقادی به اعمال محدودیت برای جلوگیری از شیوع کرونا و زدن واکسن نداشت و حتی چند هفته پیش مدعی شده بود با دعای مردم تانزانیا و به کارگیری شیوه های سنتی همچون بخور گیاهان دارویی، کرونا در تانزانیا ریشه کن شده است.

او به مردم کشور 60 میلیونی خود توصیه کرده بود بدون در نظر گرفتن خطر کرونا به زندگی عادی خود ادامه داده و با استفاده از بُخور و با دعا سلامت خود و کشور را تضمین کنند.

تانزانیا کشوری در شرق آفریقاست که از شمال با کنیا و اوگاندا، از غرب با رواندا،  بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه ‌است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала