بیش از 180 میلیون دوز واکسن کرونا به ایران می‌رسد

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر ویروس کرونا کووید-19
 ویروس کرونا کووید-19 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2021
اشتراک
روند توزیع واکسن کرونا در کشورهای آسیایی چگونه جریان دارد؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، به دنبال افزایش توزیع واکسن کرونا در سراسر جهان، واکسیناسیون بیماری کووید-۱۹ در تعداد زیادی از کشورها از جمله کشورهای آسیایی نیز آغاز شده است که در این بین توزیع این واکسن در برخی از کشورهای همسایه ایران وضعیت خاص دارد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران در اسفند ۱۳۹۸ تاکنون یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۷۰ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۰ هزار و ۵۱۲ نفر در این کشور جان خود را از دست داده ‎اند.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است. تولید مشترک و تولید داخلی بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در یکساله نخست واکسیناسیون همگانی علیه کووید۱۹ در کشور خواهد بود.

مقدونیه شمالی واکسن اسپوتنیک وی را ثبت کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.03.2021
مقدونیه شمالی واکسن "اسپوتنیک وی" را ثبت کرد

تا این لحظه ۲۱ میلیون دز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس خریداری شده که به تدریج طبق برنامه زمان بندی شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد، همچنین تولید مشترک ۴۰ میلیون دز  واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تامین بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را بر عهده خواهد داشت و البته حداقل ۱۲۰ میلیون دز واکسن در سال ۱۴۰۰ در داخل کشور در موسسات و شرکت های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی یا تولید کاملا داخلی خواهد شد.

با توزیع بیشتر واکسن کرونا در سراسر جهان، واکسیناسیون کرونا در تعدادی از کشورهای همسایه ایران نیز آغاز شده است. گزارش های خبری به نقل از وزارت بهداشت افغانستان حاکی است که تاکنون ۱۶ هزار و ۶۵۹ نفر در سراسر این کشور واکسن بیماری کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند.

از طرف صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، اتحادیه اروپا و بانک جهانی، ۴۶۸ هزار دوز واکسن به افغانستان تحویل داده شد. نهاد کواکس ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا را به دولت افغانستان وعده داده است که باقی مانده آن ها به طور مرتب وارد کشور می ‌شود و ما در تلاش هستیم تا ۳۲ ملیون دوز واکسن کرونا را از طریق همکاران بهداشتی برای ۱۶ درصد نفوس کشور فراهم کنیم.

 و اما هند تصمیم دارد تا پایان ماه اوت بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در این کشور واکسینه کند. جدیدترین آمارهای مربوط به سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد هند تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۱۹۱ مورد ابتلا به کرونا و ۱۵۷ هزار و ۹۶۳ فوتی ناشی از این بیماری را گزارش کرده است.

بر اساس جدیدترین گزاش های خبری برنامه کواکس متعهد شده است تا برای ۲۰ درصد از جمعیت حدود ۲۲۰ میلیون نفری پاکستان، واکسن کرونا تامین کند. همچنین حدود ۱۷.۵ میلیون دوز واکسن «آسترازنکا» نیز قرار است تا ماه ژوئن وارد پاکستان شود.

واکسن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2021
آزمایش یک واکسن دیگر ایران

واکسن روسی «اسپوتنیک وی» یکی از واکسن هایی است از سوی مقامات بهداشت قرقیزستان برای مقابله با ویروس کرونا مورد ثبت قرار گرفته است. آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، تاکنون شمار موارد مبتلا به به این ویروس کرونا در قرقیزستان به ۸۶ هزار و ۴۵۱ مورد رسیده است که از این میزان یک هزار و ۴۷۰ تن جان باخته اند.

جمهوری ترکمنستان در آسیای مرکزی شمال شرق ایران تاکنون دو نوع واکسن "اسپوتنیک-وی و سینوفرم چین را در برنامه واکسیناسیون خود علیه بیماری کوید -۱۹ قرار داده است. نخستین محموله واکسن ضد کرونا اهدایی چین به ترکمنستان وارد این کشور شده است.

بر اساس جدیدترین گزارش‌ها از جمله سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در قزاقستان از ۱۹۷ هزار نفر گذشته است که از این تعداد ۲ هزار و ۵۴۰ تن جان باخته اند و  بیش از ۱۷۸ هزار تن بهبود یافته اند. گفتنی است مسئولان بهداشتی قزاقستان تصمیم دارند از واکسن روسی برای اولین مرحله واکسیناسیون در کشور خود استفاده کنند.

بنابر اعلام پایگاه اینترنتی شرکت سازنده واکسن «اسپوتنیک وی»، ارمنستان نیز استفاده از این واکسن روسی را تائید کرده است. پیش‌بینی می‌شود به زودی طرح واکسیناسیون سراسری در ارمنستان آغاز شود. آمارها حاکی است تاکنون ۱۷۴ هزار و ۲۵۷ تن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳ هزار و ۲۱۵ تن جان خود را از دست داده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала