به‌روزرسانی ماهواره‌های آمریکایی و کانادا برای مقابله با روسیه

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federationقطب شمال
قطب شمال - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.02.2021
اشتراک
ایالات متحده و کانادا قصد دارند شبکه ماهواره‌های دفاعی و سیستم نظارت در قطب شمال را مدرنیزه کنند.

به گزارش اسپوتنیک به تقل از «وال استریت ژورنال»، ایالات متحده و کانادا قصد دارند شبکه ماهواره‌های دفاعی و سیستم نظارت در قطب شمال را مدرنیزه کنند.

به گفته یکی از منابع نشریه نامبرده، در یکی از کنفرانس های ویدئویی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، رئیس جمهور آمریکا از وی خواست مخارج اوتاوا برای به‌روزرسانی سیستم دفاعی هوافضای آمریکای شمالی افزایش یابد.

 توافق آمریکا و کانادا برای مقابله با چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2021
توافق آمریکا و کانادا برای مقابله با چین

این سیستم شامل ماهواره ها، ایستگاه های رادار زمین‌پایه و پایگاه‌های هوایی عمدتا در آلاسکا و در بخش کانادایی قطب شمال است. در دوران جنگ سرد، سیستم فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) نقش مهمی در استراتژی بازدارندگی اتحاد جماهیر شوروی ایفا می کرد.

این سیستم تازگی خود را از دست داده است و به گفته مایکل داوسون مشاور سابق سیاسی فرماندهی «نوراد»، موشک های روسیه و چین با سرعتی پنج برابر سرعت صوت و در مسافت بیشتری در مقایسه با مدل های قبلی قادر به پرواز هستند.  از اینرو سیستم قطبی ممکن است از عهده رصد آن ها برنیاید.

پروژه مدرنیزه این سیستم ممکن است برای دو کشور آمریکا و کانادا 15 میلیارد دلار خرج بردارد. کانادا باید 6 میلیارد آن را بپردازد.

گفتنی است که نیروی دریایی و هوایی آمریکا در تلاش برای نظامی سازی قطب شمال به بهانه افزایش سطح امنیت این کشور است که باعث تقابل هایی با کشورهای همجوار قطب، به خصوص روسیه شده است.

روسیه دارای بزرگترین ناوگان اتمی استراتژیک در دریاهای شمال است. کارشناسان روس معتقدند اگر سیستم دفاع موشکی آمریکا در دریا یا خشکی مستقر شود تهدیدی برای این ناوگان نخواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала