افشای اسناد محرمانه: رزمایش ناتو کم مانده بود به جنگ هسته ای با شوروی منجر شود

© Fotolia / Twindesignerافشای اسناد محرمانه: رزمایش ناتو کم مانده بود به جنگ هسته ای با شوروی منجر شود
افشای اسناد محرمانه: رزمایش ناتو کم مانده بود به جنگ هسته ای با شوروی منجر شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2021
اشتراک
اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به دلیل رزمایش گسترده ناتو تحت عنوان Able Archer در سال 1983 برای جنگ هسته ای با ایالات متحده تدارک می دید.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را نشریه  The Drive با استناد به اسناد سابقاًّ محرمانه  وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرده است.

 دریاسالار آمریکایی: جنگ هسته ای با چین یا روسیه یک چشم انداز واقعی است
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
گزارش و تحلیل
دریاسالار آمریکایی: جنگ هسته ای با چین یا روسیه یک چشم انداز واقعی است

این اسناد شامل افشاگری های بسیاری در مورد اوضاع ناپایدار بوجود آمده در سال 1983 و همچنین یک متن تقریباً ویرایش نشده سخنان سرلشگرلئونارد پروتس، یک مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده  است.

بر اساس اطلاعات منتشره، 2 نوامبر 1983، سپاه شماره 16 نیروی هوایی شوروی، مستقر در آلمان شرقی هواپیماهای خود را در حالت آماده باش نظامی قرار داده و هواپیماهای مسلح به سلاح هسته ای شوروی قرار بود اهداف دشمن را در خط مقدم منهدم کنند.

کارشناسان آمادگی اتحاد جماهیر شوروی را برای جنگ را در رابطه با سوء تفاهم جدی ناشی از رزمایش Able Archer ناتو می دانند. هدف این رزمایش "آزمایش توانایی نیروهای ناتو در اروپا و فراتر از این قاره برای انجام جنگ های هسته ای به روشی واقع بینانه بود."

بر اساس گزارش شورای مشورتی  اطلاعات خارجی دفتر ریاست جمهوری آمریکا، واکنش شوروی و پیمان ورشو به رزمایش Able Archer بی سابقه بود.

در پایان این گزارش آمده است : "در سال 1983 ممکن بود ناخواسته، روابط خود را با اتحاد جماهیر شوروی در آستانه جنگ هسته ای قرار دهیم."

پیش از این ، نویسنده پورتال Overt Defense ، با تکیه بر داده های مرکز تحلیلی نیروی دریایی آمریکا، سناریوی حمله پیشگیرانه ائتلاف آتلانتیک شمالی به  استان کالینینگراد روسیه  را که شامل نابودی سامانه های موشکی اسکندر و سامانه های اس 400 ، محاصره بندر بالتیسک و نابودی نیروهای مسلح روسیه است، فاش کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала