دانشمندان ژاپنی دارویی برای جلوگیری از پیری می سازند

© Depositphotos.com / Wavebreak Media LTDدانشمندان ژاپنی دارویی برای جلوگیری از پیری می سازند
دانشمندان ژاپنی دارویی برای  جلوگیری از پیری می سازند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2021
اشتراک
ممکن است استفاده از دارویی که روند پیری را متوقف کرده و بدن را جوان می کند ، طی 5 تا 10 سال آغاز شود.

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان ژاپنی مکانیزمی را کشف کرده اند که به وسیله آن می توان از سلول های به اصطلاح "پیری" خلاص شد ، و داروی مو ثر برای استفاده از این مکانیزم را ساخته اند.

پروفسور ماکوتو ناکانیشی، استاد انستیتوی تحقیقات پزشکی در دانشگاه توکیو نتایج آزمایشات و چشم اندازهای کشف شده در این زمینه را در میان نهاد.

به گفته وی تضعیف عملکردهای مربوط به سن به طور مستقیم به این واقعیت مربوط می شود که سلول ها در اندام هایی تجمع می یابند که فرآیندهای سیستماتیک التهابی را تحریک می کنند. یکی از انواع سلولهایی که التهاب را تحریک می کند سلول های در  حال پیر شدن هستند. کشف سلول های پیری یا روند پیری سلول ها توسط لئونارد هایفلیک، دانشمند آمریکایی 60 سال پیش انجام شد. وی دریافت که سلول ها فقط می توانند تعداد مشخصی از دفعات تقسیم شوند و پس از آن این روند متوقف می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که روند تقسیم سلولها می تواند در نتیجه آسیب DNA ، استرس اکسیداتیو و سایر عوامل نیز متوقف شود. سلول های رو به پیری توانایی تقسیم و تجمع در بدن را از دست داده و باعث ایجاد التهاب و پیری می شوند.

 تقویت سیستم ایمنی بدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2021
چگونه باید با پیری سیستم ایمنی بدن مقابله کرد؟

پروفسور ماکوتو ناکانیشی در توضیح می گوید: " اگر این سلول ها را بردارید ، می توان فرآیندهای التهابی را که ایجاد می کنند متوقف کرد و در نتیجه ، می توان به پیشرفت قابل توجهی در رفع علائم پیری دست یافت".

دانشمندان معلوم کرده اند  که وجود آنزیم GLS1 برای سلول در حال پیری حیاتی است. این آنزیم رابطه نزدیک با روند متابولیسم گلوتامین دارد. مشخص شد که سلول در حال پیری برای زنده ماندن به این آنزیم نیاز دارد. این به این دلیل است که "کارخانه های" در حال کار در بدن انسان برای بین بردن پروتئین های غیر ضروری یا  لیزوزوم ها ، در سلول در حال پیری کار نمی کنند و به این دلیل محیط اسیدی به سلول نفوذ می کند و تهدیدی برای وجود آنها  است. برای زنده ماندن و خنثی سازی محیط اسیدی ، سلول به آمونیاک نیاز دارد که با تبدیل گلوتامین به اسید گلوتامیک - یعنی در فرآیندی که به آنزیم GLS1 نیاز دارد، بدست می آید.

متخصصان ژاپنی تصمیم گرفتند به عنوان چنین مهارکننده ای برای خنثی کردن آنزیم GLS1 و از بین بردن سلول های پیری از دارویی که قبلاً وجود داشته و به عنوان دارویی برای انواع خاصی از سرطان تحت آزمایشات بالینی قرار دارد ، استفاده کنند چون رشد سلول های سرطانی نیز به وجود آنزیم  GLS1 بستگی دارد. این دارو که مانع عملکرد آنزیم GLS1 می شود، به یک موش پیر تزریق شد. در نتیجه، تغییراتی در تعدادی از علائم بیماری های ناشی از پیری ایجاد شد.

عملکرد کلیه ها در این موش پیر بهتر شده ، شاخص های کراتینین سرم و نیتروژن اوره خون بهبود یافته تغییراتی نیز در کبد و ریه ها رخ داد.

آزمایشات داروی جدید روی موش ها نه تنها "جوان سازی" اندام های داخلی بلکه تقویت کل ارگانیسم را نشان داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала