تهدید فاجعه بار آب و هوایی در جهان پس از ذوب شدن توده های یخ

© Photo / NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizonaتهدیدی فاجعه بار آب و هوایی پس از ذوب شدن توده های یخ
تهدیدی فاجعه بار آب و هوایی پس از ذوب شدن توده های یخ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2021
اشتراک
با افزایش گسترش کربنی که از ذوب شدن توده های یخی بر روی کره زمین تولید می شود،

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله نیچر، یک تیم بین المللی از محققان به سرپرستی دانشمندان دانشگاه کپنهاگ به این نتیجه رسیده اند که ذوب شدن یخ زدگی ها و توده های یخی باعث می شود کربن بیشتر از آنچه تصور می شد، در جو آزاد کند. این امر می تواند منجر به تغییرات آب و هوایی فاجعه بار و گرم شدن برگشت ناپذیر سیاره زمین شود، که هر گونه تلاش برای پایین نگه داشتن افزایش دمای کره زمین را بی نتیجه می کند.

5 سال آینده رکورد دار گرم شدن زمین خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.08.2018
5 سال آینده رکورد دار گرم شدن زمین خواهد شد

 مقاله، منتشر شده در مجله معتبر علمی Nature ، به طور خلاصه گزارش داد که میکروارگانیسم ها در هنگام ذوب شدن یخ زدایی نقش مهمی در ترشح دی اکسید کربن دارند. آنها بقایای گیاهی و سایر مواد آلی را به متان، اکسید نیتریک و دی اکسید کربن تجزیه می کنند. با این حال، قبلاً تصور می شد که آهن قادر است کربن را متصل کند، اما هنگام ذوب شدن توده یخی مانع از آزاد شدن آن می شود. در نتیجه نویسندگان دریافتند که باکتری ها در روند زندگی از آهن استفاده می کنند و پیوندهای نگهدارنده کربن را از بین می برند و موجب گسترش بیشتر دی اکسید کربن می شود.

اگرچه محققان این روند را فقط در منطقه تالاب پارک ملی در شمال سوئد بررسی کردند، اما نتایج آنها را با داده های سایر مناطق نیمکره شمالی مقایسه کردند. انتظار می رود انتشار بیش از حد دی اکسید کربن در سایر مناطق یخ زدایی در سراسر جهان رخ دهد. به گفته دانشمندان ، منبع جدید گازهای گلخانه ای باید در مدل های آب و هوایی گنجانده شود.

تاکنون، کارشناسان مطمئن نیستند که با استفاده از مکانیزمی که اخیراً کشف شده، چه مقدار کربن اضافی از خاک می تواند آزاد شود. برای ارزیابی تهدید این روند برای یک شرایط آب و هوایی پایدار، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала