آغاز کارآزمایی بالینی مشترک «اسپوتنیک وی» و «آسترازنکا» در آذربایجان

© AP Photo / Aida Sultanova, Fileباکو پایتخت آذربایجان
باکو پایتخت آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
اشتراک
جمهوری آذربایجان مجوز انجام کارآزمایی بالینی مشترک «اسپوتنیک وی»و «آسترازنکا» در کشور را دریافت کرد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به اعلامیه منتشره از سوی بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم روسیه، جمهوری آذربایجان مجوز انجام کارآزمایی بالینی «اسپوتنیک وی» و «آسترازنکا» در کشور را دریافت کرد.

 این آزمایش ها تا آخر ماه فوریه آغاز می شوند و برنامه تحقیقاتی 6 ماه در چندین کشور ادامه خواهد داشت.

در بیانیه بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم روسیه آمده است: «بنیاد اجازه کارآزمایی بالینی مشترک واکسن های « اسپوتنیک وی» و «آسترازنس» در آذربایجان از 8 فوریه را صادر کرده است. کارآزمایی بالینی تا آخر ماه فوریه ادامه خواهد داشت».

مرکز «گامالیا»، «آسترازنکا» و بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم روسیه «پ-فارم» روز 21 دسامبر سال 2020 مموراندوم در باره تعامل و همکاری را به امضا رساندند. این سند، همکاری در ساخت و اجرایی کردن برنامه کارآزمایی بالینی برای ارزیابی استفاده مشترک از یکی از عناصر واکسن «اسپوتنیک وی» و یکی از عناصر واکسن « AZD1222» شرکت آسترازنکا همراه با دانشگاه آکسفورد را در نظر می‌گیرد. برای نخستین بار کارآزمایی بالینی مشترک یک واکسن انجام می شود.

واکسن اسپوتنیک وی وارد ایران شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2021
2 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تا اواسط اسفند به ایران می رسد

در بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم روسیه گفته شد:« در جریان کارآزمایی بالینی، باید ایمنی‌زایی و بی خطر بودن کاربرد مشترک «اسپوتنیک وی» و واکسن « آسترازنس» مورد ارزیابی قرار بگیرد. برنامه تحقیقاتی 6 ماه ادامه خاهد داشت. این برنامه در خاک چند کشور با شرکت 100 داوطلب اجرایی خواهد شد».

واکسن «اسپوتنیک وی» در ماه مه سال 2020 توسط مرکز ملی تحقیقات علمی ویروس شناسی «گامالیا» در روسیه ساخته شد. این واکسن با استفاده از ادنوویروس انسانی ساخته شده و یکی از ارزانترین واکسن های جهان است. هر دوز آن 10 دلار قیمت دارد.  تا پایان سال گذشته، این واکسن برای واکسیناسیون عمومی در روسیه مورد تأیید قرار گرفت که واکسیناسیون شهروندان روسیه در دسامبر سال 2020 آغاز شد که برای شهروندان روسیه کاملا رایگان است.

مطابق با اطلاعات بنیاد سرمایه گذاری های مستقل روسیه،  واکسن « اسپوتنیک وی» در 16 کشور جهان به ثبت رسیده است. انتظار می رود که طی چند روز آینده، شهروندان بولیوی، قزاقستان، ترکمنستان، فلسطین، امارات متحده عربی، پاراگوئه، مجارستان، ارمنستان، الجزیره، بوسنی و جمهوری صربستان، ونزوئلا و ایران با واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه واکسینه بشوند.

بیش از 50 کشور درخواست دریافت 1.2 بیلیون دوز واکسن « اسپوتنیک وی» را برای شرکای بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم روسیه در هند، برزیل، چین، کره جنوبی ارسال کرده اند و دیگر کشورها در حال تولید این واکسن برای بازار جهانی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала