شرایط ساده واکسن نانوذره‌ای کووید ۱۹ برای حمل

© Photo / IRNAشرایط ساده واکسن نانوذره‌ای کووید ۱۹ برای حمل
شرایط ساده واکسن نانوذره‌ای کووید ۱۹ برای حمل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
اشتراک
محققان در مرحله پیش‌بالینی توسعه واکسن نانوذره‌ای برای کووید ۱۹ هستند.

به گزارش اسپوتنیک، محققان در حال تحقیق بر روی واکسن نانوذره‌ای هستند که شرایط نگهداری ساده‌تری دارد و احتمالا به‌صورت تک دُز تجویز شود.

ستاد توسعه فناوری نانو روز 9 فوریه 2021 اعلام کرد که محققان استنفورد در مرحله پیش‌بالینی توسعه واکسن نانوذره‌ای برای کووید ۱۹ هستند. این واکسن درصورت موفقیت می‌تواند در دمای بالاتری نسبت به واکسن‌های mRNA که در حال حاضر استفاده می‌شود، ذخیره شده و فرصت‌هایی را برای توزیع در محیط‌هایی با امکانات اندک فراهم کند.

 واکسن «اسپوتنیک وی»  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2021
برنامه عمل سازمان جهانی بهداشت در مورد واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه

پایتون ویدنباخر از محققان این پروژه گفت: « برخلاف واکسن‌های mRNA شرکت‌های فایزر و مادرنا، این واکسن‌ نانوذرات باعث نمی‌شود که سلول‌های بدن نسخه‌هایی از پروتئین خوشه کووید ۱۹ را تولید کنند. در عوض، چندین نسخه از پروتئین سنبله به یک نانوذره اضافه می‌شود، به این ترتیب در مقایسه با تزریق پروتئین سنبله به تنهایی، پاسخ ایمنی بیشتری ایجاد می‌کند، زیرا نانوذره باعث می‌شود پروتئین‌ها در سیستم ایمنی بدن بیشتر دیده شوند.

در این واکسن از «نانوذره مولتیکی خودآرا به نام فریتین» استفاده می‌شود و به این دلیل انتخاب شده‌ است که دارای تقارن سه‌محوری پروتئین خوشه کووید ۱۹ است».

مهمترین ویژگی واکسن نانوذرات آن‌ها سهولت نسبی حمل و نقل و ذخیره آن است. واکسن فایزر باید در دمای ۷۰- درجه سانتیگراد نگهداری شود که به فریزر درجه آزمایشگاهی حرفه‌ای نیاز دارد، این فریزرها اغلب در مناطق کم درآمد آمریکا و دیگر نواحی جهان قابل دسترسی نیستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала