کودتای نظامی در میانمار

© AFP 2023 / Romeo Gacadکودتای نظامی در میانمار
کودتای نظامی در میانمار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2021
اشتراک
رسانه ها از کودتای نظامی در میانمار و دستگیری رهبر این کشور خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک، ارتش میانمار با اعلام حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد که قدرت برای مدت یک سال به "مین آنگ هلینگ" فرمانده کل ارتش میانمار منتقل شده است.

بامداد دوشنبه سخنگوی حزب حاکم "اتحادیه ملی برای دموکراسی" در میانمار اعلام کرد که همزمان با تشدید تنش‌ها میان مقامات حزب مذکور با فرماندهان ارتش و تشدید نگرانی‌ها از وقوع یک کودتای نظامی در این کشور "آنگ سان سوچی" رهبر میانمار به همراه شماری از مقامات بلندپایه حزب حاکم بازداشت شدند.

سخنگوی حزب حاکم میانمار اعلام کرد که این مقامات بلندپایه بامداد دوشنبه توسط نیروهای ارتش میانمار بازداشت شدند.

سخنگوی حزب "اتحادیه ملی برای دموکراسی" با اعلام این خبر به خبرگزاری رویترز گفت: می‌خواهم به مردم کشورمان بگویم که شتابزده واکنش نشان ندهند و از آنها می‌خواهم که مطابق با قانون عمل کنند. وی در ادامه گفت پیش بینی می‌کند که او هم به زودی بازداشت شود.

بازداشت سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار و شماری دیگر از مقامات این حزب پس از آن روی داد که ارتش این کشور بر درخواست خود جهت انجام تحقیقات در مورد بروز تقلب در انتخابات سال گذشته پافشاری می‌کرد.

گفتنی است، حزب "اتحادیه ملی برای دموکراسی" در انتخابات ماه نوامبر با اختلاف آرای چشمگیری پیروز شد، اما به اتهام عدم اعطای حق به رأی دهندگان در این منطقه پرتنش مورد انتقاد گسترده گروه‌های راست گرا قرار گرفت.

گروه اپوزیسیون و متحد با ارتش میانمار نتایج این انتخابات را به چالش کشید، و ارتش میانمار نیز چند هفته پیاپی ادعا می‌کرد که تخلفات گسترده انتخاباتی به وقوع پیوسته و اینکه ۸.۶ میلیون مورد تقلب پیدا کرده است.

هفته گذشته نیز سخنگوی ارتش میانمار گفته بود که ژنرال "مین آنگ هلاینگ" فرمانده این ارتش، به عنوان قدرتمند ترین شخصیت سیاسی-نظامی در میانمار، پیش‌تر به بروز "تقلب و بی عدالتی" در جریان انتخابات اشاره کرده بود.

با این حال، سخنگوی ارتش میانمار احتمال وقوع کودتا از سوی نظامیان را رد نکرد.

شایان ذکر است، ارتش میانمار دارای نقش مهم و مؤثری در عرصه سیاسی این کشور است و به یُمن قانون اساسی نوشته شده در دوران حکومت نظامی کنترل شماری از وزارتخانه‌ های کلیدی این کشور را در دست دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала