جنبش مدافع برابری نژادی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر جنبش مدافع برابری نژادی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد
جنبش مدافع برابری نژادی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پتر ایدی ، نماینده پارلمان نروژ اعلام کرد جنبش «جان سیاه پوستان ارزش دارد» (Black Lives Matter (BLM)) را برای دریافت جایزه صلح نوبل معرفی کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه گاردین ،این نماینده پارلمان نروژ، پیشنهاد  خود را با این واقعیت توضیح داد که فراخوان های BLM برای تغییرات سیستمی در سراسر جهان گسترش یافته است. وی در درخواست  خود برای اهدای جایزه نوبل به این جنبش برابری نژادی خاطرنشان کرد که BLM کشورهای خارج از ایالات متحده را نیز به مبارزه با نژادپرستی در جوامع خود سوق داده است.

آغاز پرداخت غرامت به سیاهپوستان آمریکا به خاطر بردگی اجداد آنها  - اسپوتنیک ایران
آغاز پرداخت غرامت به سیاهپوستان آمریکا به خاطر بردگی اجداد آنها

پتر ایدی گفت "من معتقدم که یکی از چالشهای کلیدی که در آمریکا ، بلکه در اروپا و آسیا با آن روبرو هستیم ، نوعی تشدید درگیری ها در رابطه با نابرابری است. ب جنبش «جان سیاه پوستان ارزش دارد» ه یک جنبش جهانی بسیار مهم برای مبارزه با بی عدالتی نژادی تبدیل شده است.". از نظر وی ، طرفداران BLM در افزایش آگاهی جهانیان از بی عدالتی نژادی گام های شگرفی برداشته اند.

وی همچنین انتقادها از این جنبش و متهم کردن آن به تحریک  خشونت در شهرهای آمریکا را رد کرد.

وی افزود: "تحقیقات نشان داده است كه بیشتر تظاهرات های سازمان یافته BLM مسالمت آمیز بوده است."

جان سیاه‌پوستان ارزش دارد،  یک جنبش اجتماعی بین‌المللی است که از جامعه سیاه‌پوستان آمریکا آغاز شد و برای مقابله با خشونت و نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان فعالیت می‌کند. این جنبش به صورت منظم به سازماندهی اعتراضات مردمی به کشته شدن سیاه‌پوستان به دست نیروهای پلیس و نژادپرستی سازمان یافته در سیستم قضایی و پلیس می‌پردازد.

در سال ۲۰۱۳ در پی تبرئه یک پلیس از قتل یک نوجوان سیاه‌پوست به نام تریوان مارتین، این نهضت با هشتگ #BlackLivesMatter در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۴ میلادی با برگزاری تظاهرات گسترده خیابانی پس از کشته شدن دو سیاه‌پوست دیگر آمریکایی در سطح آمریکا معروف شد. در سال ۲۰۲۰ میلادی در پی اعتراضات پس از کشته‌شدن شهروند سیاهپوستی به نام  جورج فلوید به دست مأمور پلیس دِرِک کلویین در شهر مینیاپولیس ایالت مین‌سوتا آمریکا ، این جنبش اجتماعی در سرخط خبرهای رسانه ها  در سراسر جهان قرار گرفت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала