سفر هیأت ایران به مسکو برای گفتگو درباره تولید واکسن روسی در ایران

© Sputnik / Nina Zotinaجلالی
جلالی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کاظم جلالی ، سفیر ایران در مسکو، روز شنبه اعلام کرد هیاتی از وزارت بهداشت ایران در آینده نزدیک به روسیه سفر می کند تا در مورد تولید واکسن روسی "اسپوتنیک وی" در ایران با مقامات روسیه به مذاکره بپردازد.

به گزارش اسپوتنیک، آقای جلالی خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه ظرفیت واکسن سازی ایران هم بالاست طرف روس و ما توافق کردیم که این واکسن در داخل ایران نیز به شکل مشترک تولید شود.

وی تصریح کرد: در همیت راستا طی ۱۰ روز آینده هیاتی از وزارت بهداشت و درمان ایران به مسکو خواهند آمد و در این مورد مذاکراتی انجام خواهند داد.

 کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران
مجوز واکسیناسیون، واکسن روسی، آغازی برای همکاری واکسن سازی با روسیه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: بخشی از  ظرفیت های واکسن سازی ایران را به طرف روس اعلام کردیم و بخشی دیگر هم در سفر هیات ایرانی اعلام خواهد شد.

جلالی افزود: با وجود اراده جدی که در مسوولان روسی برای همکاری در تولید مشترک این واکسن هست و امیدواریم در داخل ایران هم اراده جدی وجود داشته باشد می توانیم این واکسن را در داخل ایران تولید کنیم چون از ماهها پیش پیگیری های زیادی در این مورد انجام شده است.

وی گفت: با تحقق ساخت واکسن روسی در داخل ایران علاوه بر اینکه نیازهای داخلی تامین خواهد شد ایران در این مورد می تواند به عنوان «هاپ منظقه ای» برای صادرات آن عمل کند.

جلالی در باره روند مذاکرات انجام شده برای قرارداد خرید و همکاری مشترک تولید واکسن اسپوتینک وی گفت: از چند ماه پیش سفارت جمهوری اسلامی ایرات پیگیری های زیادی با مقامات روسی  انجام داد و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در این مورد با سرگئی لاوروف همتای خود مذاکرات فشرده ای داشتند و نهایتا قرارداد آن بین روسیه و ایران دیروز (جمعه) امضا شد. 

روسیه نخستین کشور در جهان بود که واکسن کووید- ۱۹ را با نام «اسپوتنیک وی» ثبت کرد.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین کننده مالی طرح های سرمایه گذاری) ساخته شده و در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسید.

تاکنون سه میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید شده است.  

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала