ابراز نگرانی تروئیکای اروپایی از فرایند تولید اورانیوم فلزی در ایران

© AFP 2023 / Behrouz Mehriابراز نگرانی سه کشور اروپایی از فرایند تولید اورانیوم فلزی در ایران
ابراز نگرانی سه کشور اروپایی از فرایند تولید اورانیوم فلزی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات پاریس، برلین و لندن با انتشار بیانیه ای از آمادگی ایران برای تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کردند.

به گزارش اسپوتنیک، کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه از ایران خواستند كه تحقیقات و توسعه در مورد تولید اورانیوم فلزی را متوقف كند.

هدف از تولید اورانیوم فلزی جایگزینی سوخت جدید به جای سیلی سات است  - اسپوتنیک ایران
هدف از تولید اورانیوم فلزی جایگزینی "سوخت جدید" به جای "سیلی سات" است

در بیانیه مشترک این سه کشور اروپایی که روز شنبه از سوی وزارت خارجه انگلیس منتشر شد، آمده است؛ ما، دولت های فرانسه، آلمان و انگلستان به شدت از بیانیه ایران مبنی بر اینکه این کشور در حال آماده سازی تولید اورانیوم فلزی است، ابراز نگرانی کرده و از ایران می خواهیم که این فعالیت ها را متوقف کند و اگر تهران قصد دارد توافقنامه برجام را حفظ کند، بلافاصله به تعهدات خود در قالب برنامه جامع اقدام مشترک بازگردد.

پیش از این کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین اعلام کرده بود که فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه مدیرکل آژانس با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانید، خاطرنشان کرد که این فعالیت در سه مرحله انجام می شود و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می شود.

نماینده دائم ایران با اشاره به اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده است، تاکید کرد که این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشر‌و در تولید سوخت های جدید قرار خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала