چرا بعضی کشورها پذیرفتند واکسن‌ها قبل از تایید روی مردم تست شود؟

© AP Photo / Ted S. Warrenآزمایشات واکسن کووید-۱۹
آزمایشات واکسن کووید-۱۹ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: ما هیچ‌وقت نپذیرفتیم واکسن‌هایی که به مرحله تأیید نهایی نرسیده‌اند، روی مردم ایران آزمایش شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، بعضی کشورهایی که اکنون واکسن دریافت کرده و در حال تزریق هستند، در مرحله تست انسانی این واکسن‌ها مشارکت کردند و پذیرفتند واکسنی که هنوز تأیید نشده، روی مردمشان آزمایش شود.

شهین مردانی در این خصوص اظهار داشت که ما هیچ‌وقت نپذیرفتیم واکسن‌هایی که به مرحله تأیید نهایی نرسیده‌اند، روی مردم ایران آزمایش شوند. این جمله‌ای است که بارها مسئولین بهداشتی کشور روی آن تأکید داشته‌اند. حتی با اینکه در شرایط تحریم، قبول همچین آزمایشاتی می‌توانست دسترسی ایران به واکسن‌ها را بعد از تأیید آسانتر کند. اما این رویه‌ای نبود که همه کشورها در پیش بگیرند و برخی پذیرفتند واکسن‌ها قبل تایید روی مردم تست شود.

چند کشور  پذیرفتند واکسنی که هنوز تأیید نشده روی مردم آن کشور آزمایش بشود که عبارتند از: برزیل نخستین کشوری است که مرحله پایانی آزمایش بالینی واکسن کرونای شرکت کوناوک را  بر روی ۹ هزار داوطلب به اتمام رسانده است.

وزیر بهداشت برزیل هفته گذشته اعلام کرد که واکسن‌ سینوواک که «کروناواک» نام دارد، احتمالاً تا اواسط فوریه برای استفاده در برزیل آماده خواهند شد. یک داوطلب برزیلی مبتلا به ویروس کرونا پس از دریافت واکسن ضد کرونای تولید شده توسط شرکت «آسترازنکا» و «دانشگاه آکسفورد»، جان خود را از دست داد.

آغاز مراحل ثبت واکسن اسپوتنیک وی در برزیل - اسپوتنیک ایران
آغاز مراحل ثبت واکسن "اسپوتنیک وی" در برزیل

وزارت بهداشت برزیل اعلام کرده مطابق با قراردادهای امضا شده، برزیل قرار است تقریبا ۱۴۳ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ دریافت کند که امکان استفاده از آن برای واکسیناسیون یک سوم از جمعیت این کشور وجود دارد. ۱۱۰ میلیون دوز واکسن هم قرار است در سال ۲۰۲۱ در پلتفورم موسسه تحقیقاتی فیوکروز برزیل تولید شود.

در  اندونزی سومین مرحله آزمایش انسانی واکسن کووید۱۹ ساخت شرکت داروسازی سینواک، در تابستان سال گذشته بر روی یک هزار و ۶۰۰ بیمار داوطلب آغاز شد. این آزمایش حدود ۶ ماه به طول انجامیده و به گفته مقامات اندونزی، اگر ایمنی و تاثیر واکسن اثبات شود، ۲۵۰ میلیون دوز از واکسن کووید ۱۹ تولید خواهد شد. اندونزی تاکنون ۱.۲ میلیون دز واکسن و همچنین تجهیزات خام برای تولید ۱۵میلیون واکسن کرونا را دریافت کرده است.

در ترکیه، واکسن کرونای شرکت سینواک در مرحله نخست به ۷۲۶ پرسنل پزشکی ترکیه تزریق شد.

فخرالدین کوجا وزیر بهداری ترکیه اعلام کرده بود که ترکیه قرارداد خرید ۱۰ میلیون واکسن از شرکت چینی را به مراحل پایانی رسانده و واکسن خریداری شده در بعد از انتقال به ترکیه در مرحله نخست از سوی پرسنل پزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در بعد از آن از سوی افرادی که بیماری زمینه ای دارند و از سوی وزارت بهداری اعلام خواهند شد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

چندی پیش وزیر بهداشت این کشور اعلام کرده بود که با شرکت چینی سینوواک برای خرید ۵۰میلیون دوز واکسن کرونا به توافق رسیده‌اند که تا چند هفته دیگر اولین محموله این واکسن‌ها به ترکیه می‌رسد و آن‌ها قصد دارند پس از انجام آزمایش‌های لازم روی این واکسن‌ها تزریق آن را به شکل عمومی شروع کنند.

در عربستان مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن کووید ۱۹ شرکت «کن سینو بیولوژیکز» حداقل روی پنج هزار داوطلب انجام شد. وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد مرحله سوم آزمایش واکسن کرونا را در شهرهای ریاض، مکه و دمام آغاز کرده است. واکسن کووید ۱۹ این شرکت Ad-nCov نام دارد و گروهی از محققان به رهبری «چن وی» پروفسور زیست شناس آکادمی علوم پزشکی ارتش چین و یکی از اعضای آکادمی مهندسی چین آن را توسعه داده‌اند.

درخشان ترین لحظه روابط خارجی چین در سال 2020 - اسپوتنیک ایران
درخشان ترین لحظه روابط خارجی چین در سال 2020

در حالی که واکسن علیه بیماری کووید۱٩ که توسط چین تولید شده هنوز مراحل تأیید بین‌المللی را پشت سر نگذاشته، هزاران پاکستانی داوطلبانه از این واکسن استفاده کردند. مسئولان واکسیناسیون در اسلام‌آباد گفتند که از حدود ۱٠هزار داوطلب، نزدیک به ۷هزار نفر مورد تزریق قرار گرفته‌اند. این واکسن را لابراتوار چینی «کان سینو بیو» (CanSinoBio) با همکاری انستیتوی بیوتکنولوژی پکن تولید کرده است.

رسانه‌های امارات در 13 اکتبر سال گذشته اعلام کردند، مرحله سوم آزمایش‌های بالینی واکسن روسی کرونا در امارات متحده عربی آغاز شده است. این آزمایش‌های بالینی در امارات متحده عربی روی واکسنی در حال انجام است که توسط موسسه گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه، ساخته شده است.

آزمایش‌های بالینی در امارات متحده عربی بخشی از آزمایش‌هایی است که هم‌اکنون در روسیه و سایر کشورهای جهان برای دست‌یابی به واکسن مؤثر کرونا در حال انجام است. واکسن که بوسیله واحد سینوفارم در «گروه زیست‌فناوری ملی چین» (CNBG) ساخته شده بر روی 31 هزار داوطلب در امارات آزمایش شد.

واکسن کووید ۱۹ شرکت سینوفارم چین مرحله سوم آزمایش بالینی خود را اوایل پاییز در آرژانتین عملیاتی کرد. «CNBG» با آزمایشگاه «Elea Phoenix» از آرژانتین از نظر توسعه و ترویج واکسن همکاری خواهد کرد.

اداره ملی دارو، غذا و فناوری پزشکی اسپانیا (ANMAT) در ماه آبان اجازه اجرای نخستین آزمایش بالینی بین‌المللی واکسن کووید۱۹ توسعه یافته در اسپانیا را صادر کرد.

شرکت فناوری زیستی نواواکس در آذرماه فاز سوم آزمایش بالینی واکسن خود را در مکزیک اجرایی کرد. همچنین این شرکت اعلام کرده مرحله سوم آزمایش بالینی که از ماه سپتامبر سال 2020 با حضور ۱۰ هزار نفر آغاز شده گسترش می‌یابد.

نظر بنياد سرمايه گذاري مستقيم در روسيه درباره تعليق آزمايشات واکسن آستارزنکا از آکسفورد - اسپوتنیک ایران
نظر بنياد سرمايه گذاری مستقيم در روسيه درباره تعليق آزمايشات واکسن AstraZeneca از آکسفورد

دولت ازبکستان اواخر آبان ماه به رسانه‌ها گفت، این کشور آزمایش سه مرحله‌ای واکسن تولید شده چین برای کووید ۱۹ را انجام می‌دهد. واکسن آزمایشی توسط «Anhui Zhifei Longcom Biopharmaceutical» چین تولید شده است. چندین متخصص چینی نیز برای نظارت بر شرکت کنندگان و آموزش پزشکان ازبکستان به این کشور اعزام شده‌اند.

ازبکستان علاوه بر محصول «Zhifei Longcom»، در حال آزمایش دو واکسن دیگر ساخته شده توسط «Sinopharm» چین و «Sputnik V» روسیه است.

واکسن کرونا ساخت دانشگاه آکسفورد انگلیس اواخر مهرماه وارد فاز سوم آزمایش بالینی در آمریکا شد. آزمایش بالینی واکسن توسعه یافته آکسفورد در این کشور به دلیل بروز عوارض جانبی شدید در یک داطلب برای مدتی متوقف و مجدد از سر گرفته شد.

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد که در هند «کووی‌شیلد» (Covishield) نام گرفته، روی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ داوطلب مورد بررسی قرار گرفت.

واکسن دانشگاه آکسفورد علیه کرونا اواخر تابستان سال 2020 بر روی ۲۰۰۰ داوطلب ۱۸ تا ۶۵ ساله آفریقایی از جمله بیماران اچ‌آی‌وی مثبت آزمایش شد و این افراد برای ۱۲ ماه پس از واکسیناسیون تحت نظر خواهند بود تا معلوم شود این واکسن تا چه حد آنها را در برابر کووید ۱۹ محافظت خواهد کرد.

این واکسن که ChAdOx1 nCoV-19 و همچنین AZ1222 نامیده می‌شود، در ابتدا بوسیله دانشگاه آکسفورد ساخته شد و اکنون شرکت آسترازنکا نیز در تولید آن مشارکت دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала