کشف ژنی که می تواند به درمان آلزایمر کمک کند

© AP Photo / Matt Rourkeکشف ژنی که می تواند به درمان آلزایمر کمک کند
کشف ژنی که می تواند به درمان آلزایمر کمک کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با اینکه بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی چهارمین قاتل بزرگ در سراسر جهان است اما هنوز هیچ داروی تایید شده‌ای وجود ندارد که بتواند پیشرفت این بیماری را کند یا آن را درمان کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آی ای، در سراسر جهان تخمین زده شده است که 36 میلیون نفر از آلزایمر یا زوال عقل مرتبط با آن رنج می‌برند و همین باعث شده است که بودجه زیادی به تحقیق در مورد آلزایمر اختصاص داده شود.

اکنون یک مطالعه جدید ممکن است به پیشرفت چشمگیری در کمک به ایجاد روش‌های درمانی جدید برای درمان این بیماری رسیده باشد. گروهی از محققان جهش‌هایی را در ژن "CSF-1R" یافته‌اند که با یک نوع نادر از زوال عقل موسوم به "لکوانسفالوپاتی"(Leukoencephalopathy) مرتبط است. این یافته جدید ممکن است به محققان کمک کند تا به درک و شناخت کافی از این بیماری و ایجاد روش‌های درمانی برسند.

نشانه های آلزایمر را بشناسید - اسپوتنیک ایران
نشانه های آلزایمر را بشناسید

یکی از بزرگترین آثار آلزایمر یافتن تنوع در رگ‌های خونی مغز است. این یافته بسیار شایع است، تا حدی که در حدود 80 درصد بیماران مبتلا به این بیماری یافت می‌شود، اما دلایل این امر تا حد زیادی نامشخص است.

محققان خاطرنشان کردند که با تمرکز بر روی نوع بسیار نادری از این بیماری مغزی توانسته‌اند جهش ژن خاص عامل این بیماری را تشخیص دهند. از آنجا که این بیماری نادر با اثرات قابل توجهی بر روی بیماران مبتلا به آلزایمر مرتبط است، این تیم امیدوار است که جهش ژنی کشف شده بتواند برای کمک به درمان آلزایمر مفید باشد.

محققان با یافتن این جهش ژنتیکی قادر به کنترل کاهش عملکرد رگ‌های خونی آسیب دیده در مغز ناشی از این جهش و کنترل زوال عقل در بیماران می شوند.

داده‌های این تحقیق به طور مستقیم در اختیار سایر محققان در تحقیقات پیش بالینی آلزایمر قرار می‌گیرد. این یافته‌ها همچنین به آنها کمک کرده است تا درباره مکانیسم تخریب عصبی در بیماران زوال عقل بیشتر بدانند. این مطالعه در مجله ERMBO Molecular Medicine منتشر شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала