تاثیر اختلافات مذهبی و فرهنگی بر ازدواج

© Depositphotos.com / Info.ksphoto.co.zaتاثیر اختلافات مذهبی و فرهنگی بر ازدواج
تاثیر اختلافات مذهبی و فرهنگی بر ازدواج
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان دانشگاه دولتی آموزش روانشناسی مسکو برای اولین بار مطالعه تطبیقی از وحدت ارزشی بین قومیتی و مذهبی زوجین انجام داده است.

تحقیقات نشان دادند که تفاوت مذهبی بین همسران معمولا مانع دشوارتری نسبت به تفاوت های قومیتی در زندگی مشترک است اما گفتگوی بین  فرهنگی برای از بین بردن آنها کمک می کند. نتایج این تحقیقات در مجله ... منتشر شده است.

به عقیده محققین این دانشگاه،  تعلق افراد به گروه های مذهبی و قومیتی متفاوت، آنها را از هماهنگی ارزش ها و اهداف زندگی و خانواده باز می دارد و درگیری های زیادی را بر می انگیزد. در عین حال خانواده های بین فرهنگی امروز بسیار گسترده اند و مطالعات ویژه ای در خصوص روابط همسران در چنین زوج هایی نتایج متناقضی به همراه دارد.

یلنا چبوتاروا استاد گروه روانشناسی کودک و خانواده دانشگاه دولتی آموزش روانشناسی می گوید: « اگر درباره سلسله مراتب کلی ارزش های افراد در ازدواج های بین فرهنگی صحبت کنیم، مشاهده می کنیم که برای آنها به ویژه توانایی اعتماد به خود و کنترل محیط از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هرچه بین زوجین تفاوت های فرهنگی بیشتر باشد، تعداد بیشتری از همسران به ارزش های فرهنگ خود متعهد هستند و به دنبال انطباق با هنجارهای تعیین شده توسط آن می گردند. در حوزه خانواده ارزش های سنتی خانوادگی مانند زندگی مشترک، فرزندپروری برای زوج های بین فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. »

حلقه ازدواج - اسپوتنیک ایران
تصاویری از سالگرد ازدواج بازیگر ایرانی، سوژه شبکه های اجتماعی +عکس

برای آنکه نقش تفاوت های مذهبی در ازدواج های بین فرهنگی مشخص شود، محققین زوج هایی را بررسی کرده اند که در آن ها زنان روس با مردان شرقی ازدواج کرده اند اما در یک گروه مسلمانان عرب و در گروه دیگر مسیحیان قفقازی قرار داشتند. به عنوان گروه کنترل هم زوج های روس چند فرهنگی بودند.

به گفته ی محققین آنها پیش بینی کردند که در هر دو نوع ازدواج بین فرهنگی، سازگاری در ارزش های زندگی همسران به طور قابل توجهی پایین تر از زوج های تک فرهنگی است. در عین حال یک دین مشترک به وحدت ارزشی بیشتری در زوجین و توزیع سنتی تر نقش ها بین زن و مرد کمک می کند، در مقایشه با زوج هایی که همسران مذاهب مختلف دارند.

چبوتاروا خاطر نشان می کند: « ارزش های زندگی مردان و زنان در زوج های بین فرهنگی با مذاهب مشترک متفاوت است اما به خوبی همدیگر را تکمیل می کنند، ضمن اینکه باعث می شود با هم یک تیم خوب تشکیل دهند. در این خصوص  رضایت بسیار بالا در ازوداج این زوج ها در مقایسه با زوج هایی با مذاهب مختلف گواهی می دهد. در کل تعلق به فرهنگ های مختلف، چه در خانواده های بین نژادی و چه بین مذهبی به روند فعالتر تفاهم و ارزش های خانوادگی همسران، توسعه فرهنگ مشترک جدید و ایجاد آگاهی بیشتر از روابط کمک می کند.»

دانشمندان معتقدند که نتایج تحقیقات درک بهتری را از چگونگی همسان سازی ارزش ها در انواع مختلف زوج بین فرهنگی و چگونگی تاثیر آن بر رضایت آنها از ازدواج ارائه می دهد. محققین بر این عقیده اند که روانشناسان و مددکاران اجتماعی می توانند با احتساب به این اطلاعات استراتژی دقیق تری از حل درگیری ها و ایجاد درک متقابل و تفاهم بین همسران در زوج های بین فرهنگی داده و کمک اجتماعی و روانشناختی بهتری به مهاجرین بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала