پیش بینی حوادث سال 2021: از جنگ واکسن تا دولت جدید آمریکا

© Photo / Twitter account of IDT Biologikaپیش بینی حوادث سال 2021: از جنگ واکسن تا دولت جدید آمریکا
پیش بینی حوادث سال 2021: از جنگ واکسن تا دولت جدید آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحلیل گران با نگاهی به رویدادهای سال جاری مهمترین حوادث سال 2021 را پیش بینی کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، پیش بینی‌ها از سال آینده در جهان عمدتا مربوط به حل مشکلات و رفع تناقضات جمع شده در سال جاری است. در ادامه نگاهی به مورد انتظارترین پیش بینی ‌ها درباره سال 2021 خواهیم انداخت؛

همه‌گیری ویروس کرونا نه تنها تغییراتی را در تمام زمینه های زندگی ایجاد کرده است، بلکه بسیاری از کشورها را به سمت تولید واکسن سوق داده است و سال آینده ممکن است کشورهای پیشرو در این جنگ دارویی را مشخص کند.

انتقاد پزشک روس از جنگ واکسن‌ها - اسپوتنیک ایران
انتقاد پزشک روس از جنگ واکسن‌ها

سال آینده ممکن است به این پرسش که کدام واکسن ویروس کرونا موثرتر است، پاسخ دهد، واکسن  روسی، چینی یا غربی. در این میان، "جنگ واکسن" واقعی در جهان رخ داده است - این اصطلاح توسط سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخاروا استفاده شد. به گفته وی تعداد زیادی از مطالب در رسانه‌های جهانی ظاهر می شود که سعی می کنند تحولات روسیه را زیر سوال ببرند یا تأثیر منفی ایجاد کنند.

همچنین بدون شک توجهات به اقدامات دولت جدید ایالات متحده به رهبری رئیس جمهور جدید دموکرات این کشور، جو بایدن، از جمله در رابطه با معاهده محدودیت سلاح‌های استراتژیک و برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران معطوف خواهد شد.

علی رغم این واقعیت که نباید انتظار تغییرات سریع و بنیادی در سیاست خارجی را داشت، بایدن موضعی متفاوت از سلف خود در مورد برخی موضوعات خواهد گرفت. تحلیلگران موضع انعطاف پذیرتر واشنگتن در قبال ایران، به ویژه در مورد بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای ایران را منتفی نمی دانند. همچنین دولت جدید ممکن است "معامله قرن" را در مورد حل و فصل فلسطین و اسرائیل کنار بگذارد. تحت نظر بایدن، مذاکرات درباره توافق نامه آب و هوای پاریس می تواند آغاز شود. با این حال، در بسیاری از زمینه های اصلی، سیاست های دونالد ترامپ  از جمله ادامه مهار چین، تداوم خواهد داشت. در مورد ناتو، بایدن مانند ترامپ اعلام نمی کند که این سازمان منسوخ شده است، اما همچنین از اروپایی ها خواستار افزایش هزینه های دفاعی خواهد شد.

حمایت نمایندگان دموکرات آمریکا از بازگشت بی قید و شرط به برجام - اسپوتنیک ایران
حمایت نمایندگان دموکرات آمریکا از بازگشت بی قید و شرط به برجام

همچنین نباید انتظار بهبود روابط واشنگتن و مسکو را داشته باشیم. فشار تحریم ها احتمالاً تشدید خواهد شد، در حالی که نگرش منفی نسبت به پروژه خط لوله انتقال گاز Nord Stream 2 همچنان ادامه خواهد داشت. در عین حال، امکان توسعه گفتگوی کنترل تسلیحات نیز وجود دارد. بایدن از قصد خود برای تمدید پیمان استارت نو صحبت کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این زمینه گفت که روسیه آماده گفتگو در این زمینه است، اما منتظر واکنش شرکای آمریکایی است.

یکی دیگر از مهمترین رویدادهای سیاسی سال آینده انتخابات ریاست جمهوری در ایران است که در 28 خرداد برگزار می شود. هنوز مشخص نیست که چه کسی در رقابت های ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد، اما یک چیز واضح است - حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی کشور، از آنجا که برای دومین دوره متوالی در این سمت است، آن را ترک می کند.

از دیگر نقاط مهم رویدادهای سال 2021 می‌توان به پایان دوران آنگلا مرکل، قرارداد تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا و شرایط قره باغ اشاره کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала