مهمترین حوادث و رویدادهای سال 2020 در جهان

© Depositphotos.com / Hasenonkelمهمترین حوادث و رویدادهای سال 2020 در جهان
مهمترین حوادث و رویدادهای سال 2020 در جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاندمی کرونا بر تمام رویدادهای جهان در سال 2020 تأثیر گذاشت.

به گزارش اسپوتنیک، پاندمی کرونا بر تمام رویدادهای جهان در سال 2020 تأثیر گذاشت: ویروسی که قبلا شناخته نشده بود در تمام قاره ها بیداد کرد و تمام عرصه های زندگی تحت تأثیر آن قرار گرفتند- «بحران کرونا»، « فاصله اجتماعی»، «دورکاری»، « واکسیناسیون»، از جمله مفهوماتی شدند که بیش از هر ترکیب لغوی دیگری در سال 2020 بکار رفتند.

در آستانه فرا رسیدن سال 2020 میلادی، مقامات چین خبر شیوع یک نوع ذات‌الریه ناشناخته را به اطلاع سازمان جهانی بهداشت رساندند. این بیماری ابتدا در شهر ووهان به ثبت رسید. ابتدا تعداد بیماران کم بود و بعد با گذشت هر هفته بر تعداد مبتلایان افزوده شد.

ویروس کرونا بسرعت در سراسر جهان گسترش یافت. تا 30 ماه ژانویه تعداد مبتلایان در سراسر جهان به 7834 نفر رسید که در 19 کشور به ثبت رسید. تا 17 ماه مارس سال 2020 تمام کشورهای اروپایی گرفتار این ویروس شدند و تا پایان ماه مارس، آمریکا از نظر تعداد مبتلایان رکورد برقرار کرد.

تا یک هفته قبل از فرا رسیدن سال نو میلادی 2021، تعداد مبتلایان به کرونا تقریبا 80 میلیون نفر اعلام شد و بیش از 1 میلیون و 700 هزار نفر جان خود را از دست دادند.

در روسیه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به 3  میلیون نفر نزدیک شده است و تعداد درگذشتگان بر اثر ابتلا به کووید -19 از 53 هزار نفر تجاوز کرده است.

کاترین دی بول مدیر یوروپل پلیس اروپا - اسپوتنیک ایران
افزایش کلاهبرداری در خرید واکسن کرونا در اروپا

اواسط ماه دسامبر در بریتانیا نوع جدید ویروس کرونا به ثبت رسید که سریعتر از نوع قبلی گسترش می یابد. بیش از 20 کشور از پرواز به بریتانیا خودداری کردند.

فاصله اجتماعی جهانی- یکی دیگر از مفهومات واقعی در دوران پاندمی کرونا برای جهانیان شد که با ماسک، قرنطینه همراه بود. کشورها برای جلوگیری از شیوع وسیع و سریع کرونا محدودیتهای گوناگونی را مقرر کردند تا تماس مردم با یکدیگر کمتر شود. علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی، دورکاری نیز  اعلام شد تا کارمندان ادارات در منازل خود به کار بپردازند. رفتن به  مراکز فرهنگی، باشگاه ها و دیگر اماکن تجمع افراد ممنوع اعلام شد.

گذار شرکت ها و ادارات به رژیم آنلاین بر عرصه های دیگر تأثیرگذار بود – اینترنت، دیجیتال، گجت، وسایل ارتباطاتی، ابزار مکمل واقعیات روز در دوران کرونایی شد.

پیامدهای پاندمی کرونا بر اقتصاد جدی بود.

شیوع بیماری کووید -19، تأثیر جدی و سنگینی بر عرصه اجتماعی – اقتصادی جهان گذاشت و باعث سقوط بازار سهام، لغو و یا تعویق تاریخ برگزاری بسیاری از جلسات سیاسی و مراسم ورزشی، مذهبی و فرهنگی شد.

پاندمی باعث سقوط اقتصاد بسیاری از کشورها طی 100 سال گذشته شد. بیش از همه کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا که اقتصاد آن‌ها با گردشگری ارتباط مستقیم دارد از این پاندمی آسیب دید.

نوسانات شدید قیمت نفت در جهان پس از بسته شدن کانال سوئز - اسپوتنیک ایران
ادامه روند افزایش قیمت نفت در جهان

ضربه دیگر پاندمی متوجه بازار نفت شد. اگر در ماه ژانویه سال 2020، قیمت نفت به حداکثر خود 71,75 دلار در ازای هر بشکه نفت «برنت» رسید، در ماه مارس به سطح حداقل 20 سال گذشته رسید و طلای سیاه « برنت» تا 16 دلار ارزانتر شد . «اورال» روسیه حدود 10 دلار در ازای هر بشکه قیمت خورد.  بهرحال به دلیل تعامل آمریکا، عربستان سعودی و روسیه و در پی آن تصمیمات اوپک پلاس ، ثبات در این وضعیت برقرار شد و از ماه مه قیمت نفت رو به افزایش رفت و توانست تا پایان سال تفاوت قیمتی را تا حدودی جبران کند.

مسابقه بر سر واکسیناسیون – یکی دیگر از رویدادهای قابل توجه سال 2020 میلادی بود. بریتانیا اولین کشور غربی بود که واکسیناسیون علیه کووید -19 بخش آسیب‌پذیر جامعه را از 8 ماه دسامبر آغاز کرد. در بریتانیا واکسن فایزر ساخت شرکت آمریکایی Pfizer  و شرکت آلمانی  BioNTech مورد استفاده قرار می گیرد. در 14 دسامبر واکسیناسیون با این واکسن در آمریکا آغاز شد.

کشورهای دیگر جهان مانند چین، سنگاپور، تایلند، هند، ژاپن و کانادا نیز به ساخت واکسن خود پرداختند. تا اواخر دسامبر 2020، مطابق با داده های سازمان جهانی بهداشت 61 واکسن برای کارآزمایی بالینی به ثبت رسیدند. 172 واکسن در مرحله ماقبل آزمایش بالینی قرار دارند.

ترامپلین برای بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – یکی دیگر از رویدادهای مهم سال 2020 بود. انتخابات آمریکا که هر 4 سال یکبار برگزار می شود  معمولا یکی از موضوعات مهم اخبار جهانی می شود. علت توجه به انتخابات در سال 2020 ، ترامپ بود که پیروزی آن در انتخابات قبلی باعث شکاف در کشور شد.

تولید مشترک‌ واکسن بین ایران و یک کشور دیگر - اسپوتنیک ایران
تولید مشترک‌ واکسن بین ایران و یک کشور دیگر

بر اساس نتایج رأگیری، بایدن 78 ساله، 46 –مین رئیس جمهور آمریکا خواهد شد که مسن ترین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده خواهد بود. بایدن قصد دارد بسیاری از تصمیمات ترامپ را مورد بازنگری قرار بدهد. مراسم تحلیف بایدن قرار است 20 ژانویه 2021 برگزار شود.

سال 2020 در میان حلقه کمربند بی ثباتی اسیر شد- تشنج در کشورهای بلاروس، قرقیزستان اثراتی در وضعیت سیاسی این کشورها برجا گذاشت. الکساندر لوکاشنکو برای ششمین بار پی در پی با بیش از 80 درصد آراء در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد که این پیروزی تظاهرات در کشور را تحریک کرد. اقدامات اعتراضی در بلاروسی کم و بیش ادامه دارد. لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، غرب را متهم به آن کرد که در آنجا انواع الگوها برای تأثیرگذاری بر حکومت و شخص وی بکار گرفته می شود تا «ساختار حکومتی سرنگون» شود.

اوایل اکتبر سال 2020، پس از انتخابات پارلمانی در قرقیزستان، مردم دست به تظاهرات زدند. در زمینه تظاهرات، کمیته مرکزی انتخابات، نتایج انتخابات را لغو کرد. رئیس جمهور قرقیزستان داوطلبانه استعفا داد و 15 اکتبر اوضاع کشور به حالت عادی بازگشت.

پاییز سال 2020 در قفقاز داغ بود- جنگ قره باغ حادثه دیگر سال 2020 بود که توجه جهانیان را به خود جلب کرد. قره باغ منطقه ای است که از سال 1988 دو کشور ارمنستان و آذربایجان بر سر آن با هم اختلاف نظر دارند. منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد.

ترامپ - اسپوتنیک ایران
ترامپ: بایدن را رئیس جمهور «جعلی» نامیده است

از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

در تاریخ ۱۰ اکتبر، وزرای امور خارجه دو طرف های درگیر با میانجی‌گری وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار و گفتگو کردند که پس از 10 ساعت مذاکره، آتش‌بس اعلام شد.

در این درگیری، آنکارا از باکو حمایت می کرد. جمهوری آذربایجان، توافق آتش بس را تسلیم ارمنستان نامید. اما نخست وزیر ارمنستان با اعلام اینکه اتخاذ این تصمیم دشوار بود اظهار داشت که این توافق باعث آن شد تا برای قره باغ آن چیزهایی حفظ شود که در غیراینصورت آن ها را از دست می داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала