۵۰ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ کشته شده اند

© Depositphotos.com / Macor۵۰ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ کشته شده اند
۵۰ خبرنگار در سال ۲۰۲۰ کشته شده اند
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال ۲۰۲۰ حداقل ۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه ای در کل جهان جانشان را از دست داده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارشگران بدون مرز RSF روز سه شنبه از کشته شدن حداقل ۵۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ اطلاع داد.

طبق اطلاعات این سازمان، اکثر خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در این مدت در کشورهایی کشته شده‌اند که در حال جنگ نیستند.

بر اساس گزارش ها، هدف قرار دادن خبرنگارانی که در حال تحقیق درباره جرائم سازمان یافته، فساد یا مسائل زیست محیطی بوده‌اند، افزایش داشته است. قتل خبرنگاران در مکزیک، هند و پاکستان گویای آن است.

تقریبا ۸۴درصد خبرنگارانی که در سال جاری جانشان را از دست داده اند، به خاطر شغل شان به طور مستقیم هدف قرار گرفته‌اند، این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۳درصد بود

مکزیک مرگبارترین کشور برای فعالیت خبرنگاران بوده است به طوری که در سال ۲۰۲۰ حداقل ۸ خبرنگار در این کشور کشته شده‌اند.

حمله به خبرنگار اوکراینی در پخش زنده+ویدیو - اسپوتنیک ایران
حمله به خبرنگار اوکراینی در پخش زنده+ویدیو

در این گزارش آمده است: ارتباط بین قاچاقچیان مواد مخدر و سیاستمداران همچنان باقی است و خبرنگارانی که به دنبال پوشش این گونه روابط و اخبار هستند، همچنان هدف قتل های وحشیانه قرار دارند.

۵ خبرنگار نیز در سال ۲۰۲۰ در افغانستان به قتل رسیده اند. این در شرایطی است که حمله به خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در این کشور طی ماه های اخیر با وجود مذاکرات صلح بین دولت و طالبان افزایش یافته است.

گزارشگران بدون مرز همچنین به خشونت های اعمال شده علیه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای اشاره کرده است که اعتراضات در آمریکا پس از قتل جورج فلوید را پوشش داده‌اند.خشونت های زیادی نیز علیه خبرنگاران در فرانسه در جریان اعتراضات علیه قانون جدید امنیتی به وقوع پیوسته است.

تعداد کل خبرنگارانی که در سال ۲۰۱۹ میلادی در سراسر جهان کشته شده بودند،۵۳ نفر بود.

گزارشگران بدون مرز در این گزارش خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۳۸۷ خبرنگار و فعال رسانه‌ای در سراسر جهان زندانی شده‌اند که این رقم از نظر تاریخی یک رکورد به شمار می رود.

۱۴ خبرنگار نیز به خاطر پوشش اخبار مربوط به بحران ویروس کرونا بازداشت شده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала