تمدید حضور نظامی ترکیه در لیبی

© REUTERS / Murad Sezerتمدید حضور نظامی ترکیه در لیبی
تمدید حضور نظامی ترکیه در لیبی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پارلمان ترکیه حضور نظامی در لیبی را برای یک بازه زمانی ۱۸ ماهه و در حالی تمدید کرد که سازمان ملل خواستار خروج نظامیان خارجی از این کشور آفریقایی شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری مهر ، ترکیه ادعا می کند  تهدیدهایی از جانب لیبی برای ترکیه و کل منطقه وجود دارد و با از سرگیری مجدد حملات، منافع آنکارا در مدیترانه و شمال آفریقا به مخاطره خواهد افتاد.

با این همه، ترکیه بر اهمیت آتش‌بس در لیبی و گفتگوی سیاسی بین طرفین تاکید کرد.

حضور نظامی ترکیه در لیبی در حالی تمدید می‌شود که طبق توافق آتش‌بسی که زیر نظر سازمان ملل حاصل شده، تمام نظامیان خارجی باید طی ۳ ماه از این کشور خارج شوند.

طرفین درگیری در لیبی درباره آتش بس به توافق رسیدند - اسپوتنیک ایران
طرفین درگیری در لیبی درباره آتش بس به توافق رسیدند

به گفته سازمان ملل، در لیبی حدود ۲۰ هزار نیروی خارجی یا مزدور وجود دارد و این به منزله نقض وحشتناک حاکمیت این کشور و مانعی برای ممنوعیت گسترش تسلیحات است.

لیبی به دنبال سرنگونی  حکومت معمر قذافی و کشته شدن وی صحنه جنگ های داخلی شده و اکنون دو دولت رقیب در این کشور وجود دارد که در حال جنگ و درگیری  با یکدیگر هستند.

این کشور به دوبخش شرقی و غربی تقسیم شده است . در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала