تشکیل لایه یخ با ضخامت غیرعادی در دریای خزر

© Sputnik / Said Tsarnaev /  مراجعه به بانک تصاویر Dawn at Caspian Sea
Dawn at Caspian Sea - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رومان ویلفند ، مدیر علمی مرکز هواشناسی روسیه اعلام کرد یخ بستن آب در دریای آزوف زودتر از زمان معمول آغاز شده و ضخامت یخ در شمال دریای خزر 30٪ بیشتر از حد معمول است.

به گزارش اسپوتنیک، آقای ویلفند ضمن بیان این مطلب گفت: "با توجه به اینکه سرمای محسوسی در جنوب قسمت اروپایی روسیه مشاهده می شود یخ بستن آب در خلیج تاگانروگ در دریای آزوف آغاز شده است . همچنین آب در شمال دریای خزر شروع به یخ زدن کرده است . علاوه بر این ، طبق برآوردها ، پوشش یخ دریای خزر  حدود 30٪ بیشتر از حد معمول برای این زمان است. منظور ضخامت و مساحت سطح یخ بسته است. "

اتصال ریلی دریای خزر به خلیج فارس تا پایان سال جاری - اسپوتنیک ایران
اتصال ریلی دریای خزر به خلیج فارس تا پایان سال جاری

یاداور می شود دریای خزر پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود. این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

قسمت شمالی این دریا بسیار کم‌عمق است. به‌طوری‌که تنها نیم درصد آب دریا در یک‌چهارم شمالی دریا قرار دارد و عمق آن به‌طور میانگین کمتر از ۵ متر است. حدود ۱۳۰ رودخانه به این دریا می‌ریزند که اکثر آن‌ها از شمال غربی به دریا می‌پیوندند. بزرگترین آن‌ها رود ولگا است که هر سال به‌طور میانگین ۲۴۱ کیلومتر مکعب آب را وارد دریای خزر می‌کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала