چین به برتری کوانتومی جهانی دست یافت

© Fotolia / Tomasz Zajdaچین به برتری کوانتومی جهانی دست یافت
چین به برتری کوانتومی جهانی دست یافت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان دانشگاه علم و صنعت چین در هفئی گفتند که رایانه کوانتومی جیوژان آنها، ۱۰ میلیارد برابر سریعتر از گوگل است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ساینس آلرت، گروهی از دانشمندان چینی با دستیابی به برتری کوانتومی، قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان را توسعه داده اند. این می تواند یک کار را ۱۰۰ تریلیون بار سریعتر از بهترین ابر رایانه ها انجام دهد.

چین از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره جدید خود خبر داد - اسپوتنیک ایران
چین از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره جدید خود خبر داد

محققان دانشگاه علم و صنعت چین در هفئی گفتند که رایانه کوانتومی جیوژان آنها، ۱۰ میلیارد برابر سریعتر از گوگل است.

در سال ۲۰۱۹، گوگل اعلام کرد که اولین ماشین محاسبات کوانتومی جهان را ساخته است که از بهترین ابر رایانه های جهان پیشی می گیرد. در حالی که رایانه های کلاسیک با استفاده از بیت هایی که می توانند یکی از دو حالت را در نظر بگیرند (۱ یا ۰) محاسبات را انجام می دهند، بیت های کوانتومی می توانند در یک برهم نهی از دو حالت وجود داشته باشند، که به آنها امکان می دهد سریعتر از رایانه های کلاسیک محاسبات را انجام دهند.

"سیکامور" گوگل مبتنی بر تراشه های ابررسانا است، در حالی که "جیوژان" از مدارهای نوری استفاده می کند. برای آزمایش دستگاه، از مسئله نمونه برداری از بوزون گاوس یا نمونه گیری از بوزون استفاده شد که توزیع احتمالی حالت خروجی فوتون ها را هنگام پراکنده شدن توسط یک تداخل سنج محاسبه می کند. زمان محاسبه هر آزمایش حدود ۲۰۰ ثانیه بود، در حالی که سریعترین ابر رایانه چینی، "تایهو لایت" ۲.۵ میلیارد سال به طول می انجامید. با این حال، در حالی که "جیوژان" بسیار تخصصی است و فقط می تواند برای نمونه برداری از بوزون استفاده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала