آیا می توان از گرد و غبار ماه، اکسیژن استخراج کرد؟

© Photo / NASA/JPL-Caltechقمر زمین
قمر زمین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از فلزات بر جای مانده فرآیند استخراج اکسیژن در کره ماه می‌توان برای ساخت پایگاه استفاده کرد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به اطلاعات «ناسا»،  این پروژه هیجان انگیز بخشی از استراتژی گسترده از منابع فضایی ناسا را تشکیل می‌دهد.

سو هورن، رئیس اکتشافات آژانس فضایی بریتانیا، در این باره گفت:«در آینده اگر بخواهیم به طور گسترده‌ای در فضا سفر کنیم و پایگاه‌هایی بر روی ماه و مریخ راه اندازی کنیم، آنوقت باید چیزهای مورد نیاز برای حمایت از زندگی (غذا، آب و هوای قابل تنفس) را بسازیم یا پیدا کنیم. این اکتشاف در راستای هدف ما بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

تعمیر موفقیت آمیز سیستم تولید اکسیژن ایستگاه فضایی بین المللی - اسپوتنیک ایران
تعمیر موفقیت آمیز سیستم تولید اکسیژن ایستگاه فضایی بین المللی

مهندسان بریتانیایی در حال تنظیم ریز فرآیندی هستند که موجب استخراج اکسیژن از گرد و غبار کره ماه خواهد شد. از این فرآیند پودرهای فلزی بر جای می‌ماند که می‌توان برای ساخت یک پایگاه ساختمانی سه بعدی در ماه از آنها استفاده کرد.

در واقع قرار است فرآیند استخراج اکسیژن در کره ماه صورت بگیرد و از فلزات بر جای مانده برای ساخت پایگاه استفاده کنند. اکسیژن بدست آمده بیشتر برای ساخت سوخت موشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رگولیت قمری، لایه نازک غبارآلود که ماه را پوشش می‌دهد، با مواد معدنی موجود بر روی زمین چندان متفاوت نیست. بر اساس وزن، حاوی حدود ۴۵٪ اکسیژن است که با فلزاتی مانند آهن و تیتانیوم مخلوط است. این اکسیژن به راحتی قابل جداسازی نیست و نیاز به شیوه خاص خود دارد. شرکت بریتانیایی متالیز در حال حاضر یک فرآیند استخراج مواد معدنی را توسعه داده است که توسط صنایع روی زمین برای تولید فلزات در ساخت سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اوایل سال جاری نشان داده شد که این فرآیند با رگولیت قمری (ماه) به خوبی جواب می‌دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала