ویروس شناس ایرانی: سرعت انتقال کرونا افزایش یافته است

© REUTERS / Maxim Shemetovویروس شناس ایرانی: سرعت انتقال کرونا افزایش یافته است
ویروس شناس ایرانی: سرعت انتقال کرونا افزایش یافته است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آذرخش آذران: در حال حاضر یک فرد پس از گذشت چند روز از حضور در یک مهمانی، دچار علائم بیماری می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، آذرخش آذران، متخصص ویروس‌شناسی گفت: اکنون تولیدمثل ویروس کرونا ۳۱ درصد افزایش یافته است. میزان انتقال ویروس نیز سه تا ۹ برابر افزایش پیدا کرده است. در اردیبهشت‌ماه و خردادماه یک تا دو نفر از اعضای یک خانواده به کرونا مبتلا می شدند اما اکنون اینگونه نیست و میزان انتقال ویروس بسیار افزایش یافته و مشاهده می‌شود که همه اعضای یک خانواده چهار تا پنج نفره مبتلا شده‌اند.

وی افزود:  جهش‌های ویروس می‌تواند تاثیر مثبت، منفی یا خنثی داشته باشد. آنچه در جهش ویروس اهمیت دارد این است که آیا موجب تغییر در علائم بالینی و افزایش مرگ و میر شده است؟ در چند کشور از جمله استرالیا جهش ویروس موجب خفیف‌تر شدن علائم بالینی شده است بنابراین ویروس در جهش به یک ویروس ضعیف‌تر تبدیل شده است و حتی اگر بیماری منجر به بستری شدن برخی افراد شده باشد، نیاز به اکسیژن کمتر شده است. در تغییرات ویروس، ابتلای جوانان نیز بیشتر بوده است.

آذران با بیان اینکه تابلوی علائم بالینی کروناویروس بسیار متغیر است، گفت: در مقالاتی که ابتدای پاندمی منتشر شده بود؛ تب، سرفه، اسهال و شکم درد برخی از علائم بالینی این بیماری بودند اما به دلیل اینکه در ابتدای پاندمی بودیم فکر می‌کردیم این ویروس تنها موجب تب، سرفه و تنگی نفس می‌شود.

کرونا در ایران؛ 12950 مورد جدید و فوت 389 بیمار - اسپوتنیک ایران
کرونا در ایران؛ 12950 مورد جدید و فوت 389 بیمار

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: به تدریج با افزایش تعداد بیماران متوجه شدیم که علائم بالینی این بیماری بسیار متغیر است و ویروس هر روز یک علامت جدید از خود نشان می‌دهد و اطلاعات ما درمورد آن کم بوده است. اکنون اطلاعات ما در خصوص ویروس کرونا بسیار بیشتر شده و بهتر متوجه علائم بیماری می‌شویم.

وی افزود: در ابتدا فکر می‌کردیم ممکن است راش‌های پوستی، ناشی از عوارض دیگری باشند اما بعد متوجه شدیم مبتلایان به کرونا نیز دچار این علائم می شوند. همچنین بعدها متوجه مرگ ناگهانی این بیماران هم متوجه شدیم.

آذران در خصوص مطرح شدن موضوع ابتلای کرونای گوارشی و کرونای تنفسی، گفت: ما چیزی به اسم کرونای گوارشی یا تنفسی نداریم و تنها ممکن است علائم بیماری در هر فرد متفاوت باشد. اینگونه نیست که اگر یک نفر با علائم گوارشی به کرونا مبتلا شده باشد، بیماری را از طریق تنفس به دیگران منتقل نکند و چنین تصوری اشتباه است.

وی افزود: دو سه علامت جزو علائم تشخیص کرونا هستند اما در صورتی که یک بیمار تنها علامت از دست دادن یا کاهش حس بویایی و چشایی یا حس بوی ناخوشایند در بینی داشته باشد، قطعا به کرونا مبتلا است. در آخرین مقاله منتشرشده عنوان شده بود که عده‌ای از بیماران به صورت ناگهانی حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند و تعدادی نیز دچار کاهش حس بویایی و چشایی می‌شوند. دسته‌ای دیگر از بیماران بو را مانند قبل به صورت دلپذیر حس نمی‌کنند یا حس بوی سیگار و یا حس بوی نان تست دارند. از دست دادن حس بویایی و چشایی موجب نگرانی برخی بیماران می‌شود و مدت برگشت حس بویایی و چشایی در برخی از بیماران بسیار طولانی است.

آذران در خصوص ابتلای مجدد به کرونا، تصریح کرد: برخی بیماران دچار حالت حمل طولانی‌مدت ویروس یا فعال شدن عفونت اولیه می‌شوند و در حالت دوم نیز برخی به عفونت مجدد مبتلا ‌می‌شوند. در حالت اولیه، بیمار با علائم مراجعه می‌کند و PCR نیز مثبت است که پس از تکرار این تست، نتیجه منفی خواهد بود اما بعد از گذشت یک هفته، مجددا دچار علائم می‌شود و نتیجه تست نیز مثبت می‌شود و بیمار فکر می‌کند دوباره به کرونا مبتلا شده است در حالی که ممکن است مقدار جزئی از ویروس در بدن بیمار باقی مانده باشد و این مساله موجب فعالیت مجدد ویروس شود و حتی گزارش‌هایی از ضایعات جدید ریوی در این حالت گزارش شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала