تردیدها در مورد اثر بخشی واکسن AstraZeneca علیه کرونا رو به افزایش است

© REUTERS / Stefan Wermuth /File Photoتردید در مورد اثر بخشی واکسن AstraZeneca علیه کرونا رو به افزایش است
تردید در مورد اثر بخشی واکسن AstraZeneca  علیه کرونا رو به افزایش است  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به دنبال انتشار گزارشهایی درباره گوناگونی تاثیر واکسن AstraZeneca ، ابهام درباره سرنوشت این واکسن افزایش یافته است. این واکسن که با همکاری دانشگاه آکسفورد و بر اساس ناقل آدنو ویروس شامپانزه ساخته شده ، به گفته کارشناسان هنوز کارآیی آن را اثبات نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک، واکسن ضد کرونای AstraZeneca ضربه دیگری را متحمل شده است ، زیرا رئیس برنامه آ​​مریکایی  Operation Warp Speed  اطلاع داد که این دارو بالاترین میزان اثر خود را فقط در بین جوانان نشان داده است.

اثر بخشی چشمگیر این واکسن به میزان  90٪ در گروهی از افراد که سن آنها بیشتر  از 55 سال نبود ، حاصل شد که قبل از تزریق دوز کامل به آنها نیم دوز واکسن تزریق شد. در این میان ، هنگامی که واکسن در گروهی از شرکت کنندگان بالای 55 سال آزمایش شد ، اثر آن به میزان اندکی کمتر از یک سوم کاهش یافت و به 62 درصد رسید.

مونسف اسلاوی در گفتگو با بلومبرگ ، درمورد نتایج آزمایشات گفت: "تعدادی متغیر وجود دارد که باید آنها را بفهمیم و بدانیم نقش هر یک از آنها در دستیابی به تفاوت در اثربخشی چقدر بوده است."

پژوهشگران  در دانشگاه آکسفورد می گویند که آنها دلیل این عدم انطباق و تفاوت در کارآیی واکسن را نمی دانند ، اما در آینده نزدیک موضوع را بررسی خواهند کرد.

دکتر سیماسادات لاری ، سخنگوی وزارت بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران
همکاری روسیه با ایران در زمینه واکسن کرونا

AstraZeneca در گروه واکسن‌های مبتنی بر ناقلین آدنو ویروس قرار دارد اما شرکت انگلیسی از آدنو ویروس شامپانزه برای ساخت بردارهای خود استفاده می‌کند.

این راه حل برای کمک به غلبه بر مصونیت موجود در برابر آدنو ویروس انسانی است، اما همچنین اولین بار در تاریخ است که در واکسن‌ها از ویروس شامپانزه به عنوان بردار برای تولید واکسن استفاده می‌شود. قابل ذکر است که هیچ مطالعه طولانی مدت وجود ندارد، که بتواند ایمنی این فناوری را نشان دهد.

این امر برخی نگرانی‌ها را در مورد قابلیت اطمینان واکسن AsraZeneca و عوارض جانبی احتمالی آن، ایجاد کرده است. همچنین نگرانی‌های مربوط به واقعیت‌های شناخته شده وجود دارد که بسیاری از بیماری‌های انسان توسط ویروس‌های حیوانی ایجاد می‌شوند.

یک نظرسنجی اخیر که توسط آژانس بین‌المللی نظرسنجی YouGov در ۱۱ کشور جهان انجام شد، نشان داد که از هر ده نفر، ۹ نفر واکسن مبتنی بر آدنو ویروس انسانی را نسبت به آدنو ویروس شامپانزه ترجیح می‌دهند.

در اوایل ماه اوت ، وزارت بهداشت  روسیه اولین واکسن در جهان را برای پیشگیری از کووید 19  که توسط متخصصان مرکز ملی گامالیا با کمک صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ساخته شده، ثبت کرد. نام آن Sputnik V است.

در تابستان ، این  واکسن  با موفقیت دو مرحله تحقیق و آزمایش روی داوطلبان 18 تا 60 ساله را گذرانده و  در نهایت پاسخ ایمنی و آنتی بادی های SARS-CoV-2 را در داوطلبان ایجاد کرده است. مرحله آزمایشات پس از ثبت واکسن از سپتامبر آغاز شد. علاوه بر روسیه ، مطالعه این واکسن  در امارات ، ونزوئلا ، هند و بلاروس انجام می شود.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است میزان ثمر بخشی این واکسن 91.4٪ در روز 28 ام پس از اولین تزریق و بیش از 95٪ در روز 42 ام پس از اولین تزریق است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала