کشف خویشاوند کووید در فراسوی چین

اشتراک
در خفاش‌های فریزرهای ژاپن و کامبوجیا در سال 2010 ویروس بیماری کووید کشف شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «نیچر»، دانشمندان در ارگانیزم خفاش‌هایی که در فریزرهای ژاپن و کامبوجیا نگهداری می شدند، خویشاوند کووید را کشف کردند که به پاندمی کرونا مبدل شد. این خفاش ها در سال 2010 در فریزرها نگهداری شدند. اگر بتوان مشخص کرد که این ویروس تا 97 درصد با ویروس کووید -19 مطابقت دارد، می توان به طرز انتقال این ویروس از خفاش به انسان و منشأ آن پی برد.

الیس لاتین متخصص بیولوژی از ویتنام اظهار داشت:« این کشف این نکته را مورد تأیید قرار می دهد که ویروس ارتباط نزدیکی با «سارس – کووید -2» دارد که در خفاش‌های خارج از چین مشاهده شده است».

بازدیدکنندگان نمایشگاه مجسمه Land Genie هنرمند ویتنامی در هانوی - اسپوتنیک ایران
مجسمه ای با ویروس کرونا در ویتنام

ویروسی که در سال 2013 در جانورانی که در ژاپن صید شدند یافت شد تا بیش از 81 درصد با ویروس کنونی مطابقت دارد. البته این سهم ناچیزی برای انتقال آن به انسان و اطلاعات مرتبط با منشأ بروز کووید -19 تلقی می شود. این مقدار فقط گویای تنوع ویروس کروناست.

در 31 دسامبر سال 2019، مقامات چینی از شیوع ذات الریه پنومونی ناشناخته در شهر ووهان در بخش مرکزی این کشور (استان هوبی) به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند. کارشناسان عامل ایجاد کننده بیماری را شناسایی کرده اند، این یک ویروس جدید است.

این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود.حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آنها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود 7 روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی، سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

سازمان بهداشت جهانی شیوع این بیماری را فوریتی با اهمیت بین المللی تشخیص داد و نام رسمی آن را بیماری COVID-19 گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала