اعزام نیروهای مسلح ترکیه به آذربایجان

© AFP 2023 / Bulent Kilicاعزام نیروهای مسلح ترکیه به آذربایجان
اعزام نیروهای مسلح ترکیه به آذربایجان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خلوصی آکار ، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد نیروهای ارتش این ترکیه به زودی به جمهوری آذربایجان اعزام خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آنادولو، وی گفت: "نیرو زمینی تدارکات خود را به پایان رسانده است."

17 نوامبر ، پارلمان ترکیه فرمان رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در مورد اعزام نیرو به آذربایجان را تصویب کرد. طبق این سند ، سربازان ترک می توانند مدت یک سال در آنجا بمانند.

اردوغان هفته گذشته گفت آنکارا و مسکو تفاهم نامه ای را برای مرکز کنترل آتش بس در قره باغ امضا کردند و ارتش ترکیه نیز در "مأموریت مشترک صلح" شرکت خواهد کرد. مسکو خاطر نشان کرد که روسیه و ترکیه از طریق مرکز نظارت در خاک آذربایجان در مورد مسئله قره باغ همکاری خواهند کرد ، اما هیچ صحبتی در مورد  نیروهای مشترک پاسداری از صلح نشده است.

تناقض منافع ملی در مقابل احساسی  در قره باغ دست ایران را بست - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تناقض منافع ملی در مقابل احساسی در قره باغ دست ایران را بست

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور ، به نوبه خود گفت كه باكو و آنكارا همیشه در مورد احتمال مشاركت ترکیه در عملیات پاسداری از صلح گفتگو كرده اند ، اما مسكو توانست آنها را متقاعد كند كه نیازی به ایجاد شرایط  برای از بین بردن توافق نامه ها درباره قره باغ نیست.

 10 نوامبر ، روسیه ، آذربایجان و ارمنستان توافق نامه آتش بس در قره باغ را امضا کردند. بر اساس آن ، سربازان آذربایجانی و ارمنی درگیری ها را متوقف کرده ، در مواضع خود باقی مانده و زندانیان را تبادل می کنند. ارمنستان همچنین باید مناطق کلباجار ، لاچین و آغدام را به باکو بازگردد.

نیروهای پاسدار صلح روسیه در منطقه درگیری قره باغ مستقرشده اند . گروه نیروهای پاسدار صلح روسیه که یگان های تیپ موتوریزه شماره  15 منطقه نظامی مرکزی اساس آنرا تشکیل می دهد ، شامل 1960 نفر پرسنل نظامی ، 90 نفربر زرهی  ، 380 دستگاه خودرو و تجهیزات ویژه است.

در باکو ، این توافق نامه تسلیم ایروان تلقی شد. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه این سند بیشترین سود را برای جمهوری وی دارد،  خاطر نشان کرد: اکنون مرحله نظامی به پایان رسیده است و می توان به سراغ مسائل سیاسی رفت.

به نوبه خود نیکول پاشینیان،  نخست وزیر ارمنستان  خاطرنشان کرد که تصمیم گیری درباره صلح برای  او دشوار بود  اما به او امکان داد آنچه را که از قره باغ برای ارامنه باقی مانده بود، حفظ کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала