کشف روشی جدید برای کنترل رعد و برق

© Sputnik / Vladimir Sergeev /  مراجعه به بانک تصاویر کشف روشی جدید برای کنترل رعد و برق
کشف روشی جدید برای کنترل رعد و برق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان روش جدید را برای کنترل رعد و برق کشف کردند.

به گزارش اسپوتنیک، یک تیم بین المللی از دانشمندان، لیزری ایجاد کرده اند که می تواند رعد و برق را کنترل کند، مسیر حرکت آن را تغییر و آن را به نقطه مورد نظر هدایت کند.

بررسی های جدید دانشمندان بین المللی نشان از آن دارند که استفاده از یک فناوری جدید می تواند به ما امکان کنترل محل برخورد صاعقه به زمین را داده و از این طریق، خطر آتش سوزی های فاجعه بار را کاهش دهد. این مسئله آن جا اهمیت پیدا می کند که متوجه شویم بسیاری از آتش سوزی های ویرانگر در کشورهای مختلفی نظیر استرالیا در اثر برخورد رعد و برق ایجاد می شوند.

اصابت رعد و برق به خودروی در حال حرکت - اسپوتنیک ایران
اصابت رعد و برق به خودروی در حال حرکت

این تیم بین المللی از محققان با همکاری دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و UNSW، موفق به توسعه پیشگامانه فناوری پرتو لیزری خاصی شده اند هستند که توانایی کنترل مسیر و جهت صاعقه را دارد. تیم فوق از پرتوی لیزری استفاده کرده است که شبیه همان روند صاعقه عمل می کند و امکان تخلیه های الکتریکی را به سمت اهداف خاص دارد.

به گفته این دانشمندان، آزمایش مورد اشاره در شرایط جوی مشابه با شرایط رعد و برق واقعی شبیه سازی شده است. ما می توانیم آینده ای را تصور کنیم که این فناوری ممکن است باعث تخلیه الکتریکی رعد و برق گردیده و به هدایت آن به اهداف ایمن کمک کند و از این راه، خطر آتش سوزی های فاجعه بار را کاهش دهد».

در مطالعه فوق، دانشمندان از شدت لیزر هزار برابر کمتر از موارد قبلی استفاده کردند. این پرتو با به دام انداختن و گرم نمودن ریز ذرات گرافن در هوای محیط کار می کند. به بیان آن ها، «با گرم کردن ریز ذرات گرافن به دام افتاده در پرتو، ما قادر به ایجاد شرایط لازم برای شکست و انتقال الکتریکی در مسیر لیزر فقط با استفاده از یک لیزر معمولی با شدت کم شدیم.

آن ها می افزایند: «این کشف کاربردهای مهمی در کاهش خطر آتش سوزی دارد، زیرا پرتو لیزری فوق می تواند در فواصل طولانی هدایت شود و امکان کنترل دقیق تخلیه رعد و برق را فراهم کند. درواقع ما چیزی شبیه به یک نخ نامرئی یا یک قلم داریم که می توانیم با آن نور بنویسیم و تخلیه الکتریکی را به اندازه عرض یک دهم موی انسان کنترل کنیم».

این دانشمندان همچنین اظهار داشته اند: این کشف همچنین دارای پتانسیل خوبی برای کنترل مقیاس خرد تخلیه الکتریکی در پزشکی و کاربردهای مربوطه است. برای مثال می تواند به عنوان یک تیغ جراحی کارا برای از بین بردن بافت سرطانی سخت به روش های غیر تهاجمی به کار گرفته شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала