ترامپ از فروش سلاح به عربستان حمایت کرد

© REUTERS / Carlos Barriaترامپ از فروش سلاح به عربستان حمایت کرد
ترامپ از فروش سلاح به عربستان حمایت کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مصوبه های کنگره برای جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی توسط ترامپ وتو شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با این قطعنامه‌ها مخالفت کرده است. از نظر ترامپ مخالفت با فروش اضطراری سلاح به عربستان و امارات متحده عربی، هم به رابطه واشنگتن با آنها آسیب می‌زند و هم جایگاه آمریکا را در رقابت جهانی ضعیف می‌کند.

چند روز پیش 500 نیروی نظامی ایالات متحده به عربستان اعزام شدند. این نخستین باری است که نیروهای آمریکایی پس از 16 سال به عربستان باز می‌گردند و در پایگاه هوایی سلطان خارج از ریاض مستقر می‌شوند.

آمریکا در شمار مبتلایان جدید به کرونا رکورد زد - اسپوتنیک ایران
آمریکا در شمار مبتلایان جدید به کرونا رکورد زد

آمریکا از اواخر دهه 90 میلادی همچنان بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان است و به گواه موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، عربستان هم بزرگترین مشتری این کشور به شمار می‌رود. آمریکا در سال مالی 2018، 55 میلیارد و 600 میلیون دلار سلاح فروخت که در مقایسه با سال قبل از آن 33 درصد رشد داشته است.

آمریکا تنها در سال 2017، قراردادی به ارزش 18 میلیارد دلار برای فروش سلاح به عربستان سعودی امضاء کرد و در 5 سال منتهی به همین سال، یک پنجم سلاح‌های آمریکا به عربستان فروخته شد. ترامپ بر این باور است، نباید سرمایه‌گذاری 110 میلیارد دلاری سعودی‌ها در ایالات متحده به دلیل پرونده‌ خاشقچی متوقف شود.

اکنون سنا برای بی اثر کردن وتوی ترامپ به رای موافق دو سوم سناتورها نیاز دارد و به نظر نمی‌رسد، این تعداد از سناتورها با وتوی رای ترامپ موافق باشند. با این حال سناتورهای حامی مصوبه‌های سنا در توجیه حمایت خود می‌گویند، فروش سلاح این پیام اشتباه را به عربستان ارسال می‌کند که واشنگتن نقض حقوق بشر و پرونده‌هایی مانند قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه را نادیده می‌گیرد.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از انفجار نفتکش‌های عربستان و امارات متحده عربی در بندر فجیره و همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها، با اعلام وضعیت اضطراری و بدون کسب مجوز کنگره، روند فروش هشت میلیارد دلار سلاح به عربستان، امارات و اردن را تسریع کرد. پس از این اقدام بود که قطعنامه‌هایی علیه فروش فوری تسلیحات به این کشورها به تصویب رسید. اما به نظر می‌رسد افزایش نگرانی‌های متحدان آمریکا در منطقه پس از توقیف نفتکش استنا ایمپرو، موجب شد ترامپ برای وتوی قطعنامه‌ها اقدام کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала