ماسک با قابلیت غیرفعال کردن ویروس کرونا

© Sputnik / Vladimir Astapkovichماسک با قابلیت غیرفعال کردن ویروس کرونا
ماسک با قابلیت غیرفعال کردن ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان خبر از ایده طراحی ماسکی منحصر به فرد خبر داده‌اند که قابل استفاده مجدد دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تک اکسپلوریست، اخیرا محققان موسسه ام آی تی گامی مهم در این جهت برداشته‌اند و امیدوارند که بتوانند ماسکی ایجاد کنند که ویروس‌ها را با استفاده از گرما غیرفعال کند. آنها می‌خواهند یک ماسک قابل استفاده مجدد مجهز به یک شبکه/مش مسی گرم شده بسازند. شبکه مسی توسط نئوپرین احاطه خواهد شد. نئوپرین ماده‌ای عایق است که مانع از گرم شدن بیش از حد ساختار بیرونی ماسک می‌شود.

کارشناس ایرانی: افرادی که فشار خون بالا دارند در معرض خطر کرونا هستند - اسپوتنیک ایران
کارشناس ایرانی: افرادی که فشار خون بالا دارند در معرض خطر کرونا هستند

ایده این ماسک اینگونه است که همانطور که کاربر ماسک را می‌پوشد و عملیات دم و بازدم را انجام می‌دهد، هوا به طور مکرر از طریق شبکه عبور می‌کند و هرگونه ذره ویروسی در هوا با شبکه و دمای بالا کند و غیرفعال می‌شود. چنین ماسکی می‌تواند برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و افراد در شرایطی مانند اتوبوس شلوغ که دستیابی به فاصله اجتماعی چالش برانگیز است، مفید باشد.

مایکل استرانو، استاد مهندسی شیمی ام آی تی گفت: ماسک‌هایی که اکنون استفاده می‌کنیم برای گرفتن برخی ویروس‌ها طراحی شده اند. آنها از ما محافظت می‌کنند، اما هیچ کس تاکنون به فکر غیرفعال کردن ویروس و استریل کردن هوا نبوده است که این موضوع باعث تعجب من شد.

دانشمندان قصد داشتند ماسکی طراحی کنند که ویروس را با استفاده از گرما از بین ببرد. آنها تصمیم گرفتند از مش/شبکه مسی به عنوان عنصر گرمایش و جذب استفاده کنند. آنها تعدادی آزمایش برای تعیین دامنه ایده آل دمایی که برای از بین بردن ویروس‌های کرونا از جریان تنفس طبیعی به داخل یا خارج نیاز دارند، انجام دادند. دانشمندان محاسبه کردند که ویروس‌های کرونا چگونه در دمای مختلف تخریب می‌شوند. آنها همچنین نشان دادند که می‌توان با عبور جریان الکتریکی از شبکه مسی با ضخامت 0.1 میلی متر یا بخاری ترموالکتریک که قدرت آن توسط یک باتری کوچک تأمین می‌شود، این دما را به دست آورد. نمونه‌های اولیه موجود این ماسک شامل یک باتری 9 ولتی است که می‌تواند انرژی کافی برای گرم شدن ماسک و خنک شدن هوا قبل از استنشاق را فراهم کند.

استرانو گفت: ماسک‌های تنفسی N95، ماسک‌های جراحی و ماسک‌های پارچه ای موثر هستند و باید طبق دستور در طول همه گیری استفاده شوند، اما یک مزیت بالقوه ماسک‌های گرم شده این است که چون ویروس را از بین می‌برند، نیازی به ضدعفونی یا دور انداختن ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала