اصابت راکت های جنگ قره باغ به نقاط مسکونی مرزی ایران ادامه دارد

© Photo / IRNAاصابت راکت های جنگ قره باغ به نقاط مسکونی مرزی ایران ادامه دارد
اصابت راکت های جنگ قره باغ به نقاط مسکونی مرزی ایران ادامه دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد امروز ۷۱ گلوله راکت طرف های درگیر در جنگ قره باغ به شهرستان مرزی خداآفرین در حاشیه جنوبی ارس برخورد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، علیار راستگو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این راکت ها به چند روستای شهرستان خداآفرین از قبیل اوزان و آلوجه اصابت کرده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی و مالی نداشته است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: از ابتدای جنگ قره باغ تا به امروز در مجموع ۶۸ گلوله راکت طرف های درگیر جنگ قهر باغ به مناطق مرزی کشورمان برخورد کرده بود، اما تنها امروز ۷۱ گلوله راکت اصابت کرد.

وی ادامه داد: اقدامات قانونی از سوی نیروهای مرزبانی کشورمان انجام شده و به طرفین درگیر در جنگ قره باغ  تذکر جدی برای جلوگیری از وقوع این قبیل اتفاقات داده شده است.

شهرستان مرزی ۳۵ هزار نفری خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در امتداد خط جنگ قره باغ واقع شده است.

ششم مهرماه جاری برابر با ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانستند.

ارمنستان: از هر گام سازنده ایران در مناقشه قره‌باغ استقبال می‌کنیم - اسپوتنیک ایران
ارمنستان: از هر گام سازنده ایران در مناقشه قره‌باغ استقبال می‌کنیم

وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان روز جمعه 9 اکتبر به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شدند. مذاکرات آنها بیش از 10 ساعت به طول انجامیده و با تصویب یک توافق نامه به پایان رسید. این توافقنامه شامل چهار نکته برای حل اختلاف است. از جمله طرفین از ساعت 12:00 روز 10 اکتبر در راستای اهداف انسان دوستانه و برای مبادله اسرای جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته ها آتش بس از طریق میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ را اعلام کردند. باکو و ایروان  همچنین توافق کردند که "مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح  در اسرع وقت" آغاز شود. در عین حال  طرفین تغییر ناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره باغ را مورد تأیید قرار دادند. متاسفانه دیرتر وزارتخانه های دفاع ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را بارها به نقض آتش بس در قره باغ متهم کرده اند.

رهبران روسیه ، ایالات متحده و فرانسه پیش از این از طرف های درگیری خواسته اند تا درگیری ها را متوقف کنند و بدون پیش شرط شروع به مذاکره کنند. ترکیه اظهار داشت که در صورت وخیم تر شدن اوضاع در قره باغ ، هرگونه پشتیبانی را که آذربایجان بخواهد به باکو ارائه خواهد کرد.

درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد ، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خود  خوانده قره باغ دفاع می کند  می کند ، زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала