رئیس جمهور جدید بولیوی در پی از سرگیری روابط با ایران است

© REUTERS / Ueslei Marcelinoلوئیس آرچه کاتاکورا رئیس جمهور منتخب بولیوی
لوئیس آرچه کاتاکورا رئیس جمهور منتخب بولیوی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لوئیس آرچه رئیس جمهور جدید بولیوی اظهار داشت: پس از در دست گرفتن امور زمامداری کشور در نیمه دوم ماه نوامبر آینده، روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سر می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، لوئیس آرچه کاتاکورا ۵۷ ساله و وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس و رهبر حزب جنبش به سوی سوسیالیست Movement for Socialism هست، که با کسب حدود ۵۴ درصد از آرای شمارش شده دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی در دور نخست انتخابات این کشور به پیروزی رسیده و کرسی ریاست جمهوری این کشور آمریکای جنوبی را به دست می آورد.

تبریک ظریف به مردم بولیوی - اسپوتنیک ایران
تبریک ظریف به مردم بولیوی

آرچه در مصاحبه ای با روزنامه اسپانیایی افه گفت: پس از در دست گرفتن امور زمامداری کشور در نیمه دوم ماه نوامبر آینده (آبان ماه)، روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سر می گیرد.

پس از کودتا علیه دولت اوو مورالس رئیس‌ جمهوری برکنار شده بولیوی و انتقال قدرت به جنینه آنیس سناتور نژادپرست و رئیس ‌جمهوری موقت این کشور، مناسبات میان بولیوی و کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا به شدت کمرنگ شد.

به بیان دقیق تر دولت موقت بولیوی در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آبان ۱۳۹۸) به طور کامل روابط خود با ونزوئلا و پس از آن در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ (۴ بهمن ۱۳۹۹) روابط با کوبا را قطع کرد.

پس از تحولات یکسال اخیر در بولیوی که در نهایت منجر به استعفا و پناهندگی اوو مورالس منجر شد، برخی معتقد بودند که آمریکای لاتین و به ویژه با گرایش های چپ باید خود را برای سرنوشتی مانند آنچه در بولیوی گذشت آماده کنند. حال آنکه با پیروزی دوباره سوسیالیست ها در بولیوی، مثلث جریان مخالف لیبرال‌ها در آمریکای لاتین که متشکل از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه بود، به یک چهار ضلعی بدل خواهد شد. اگرچه در حال حاضر دولت آرژانتین نیز تحت رهبری جریان چپ میانه رو اداره می‌ شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала