تعداد قربانیان حمله موشکی به شهر گنجه آذربایجان به 12 نفر رسید

© AFP 2023 / BULENT KILICتعداد قربانیان حمله موشکی به شهر گنجه آذربایجان به 12 نفر رسید
تعداد قربانیان حمله موشکی به شهر گنجه آذربایجان به 12 نفر رسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادستانی کل جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد در نتیجه حمله موشکی نیروهای مسلح ارمنستان به شهر گنجه آذربایجان ، 12 نفر کشته و بیش از 40 نفر زخمی شدند.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر مطبوعاتی دادستانی کل جمهوری آذربایجان اطلاع داد: "در نتیجه حملات موشکی به غیرنظامیان در بخش مرکزی گنجه ، 12 نفر کشته ، بیش از 40 نفر زخمی شده و تعداد زیادی از زیرساخت ها و وسایل نقلیه غیرنظامی آسیب جدی دیدند. در حال حاضر ، دادستانی در محل حادثه در حال انجام اقدامات تحقیقاتی برای دقیق کردن لیست قربانیان است. دیرتر اطلاعات بیشتری در مورد این وضعیت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت."

از سوی دیگر خانم شوشان استپانیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان  اظهار داشت از خاک جمهوری ارمنستان یا از جانب نیروهای مسلح ارمنستان هیچگونه آتشباری  و گلوله بارانی به سمت آذربایجان صورت نگرفته است.

جنگ در خط رویارویی آذربایجان و ارمنستان در قره باغ از 27 سپتامبر آغاز شده است. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم می کنند و قره باغ از بمباران توپخانه ای نقاط مسکونی در این جمهوری خود خوانده از جمله استپاناکرت مرکز خود خبر می دهد. ارمنستان ادعا می کند آنکارا به طور فعال از باکو حمایت می کند و بسیج عمومی و حالت جنگی اعلام کرده است. در آذربایجان بسیج برخی از نیروها و در بعضی جاها حالت جنگی اعلام شده است.

ایروان از درگیری شدید در جنوب قره باغ خبر داد - اسپوتنیک ایران
ایروان از درگیری شدید در جنوب قره باغ خبر داد

وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان روز جمعه 9 اکتبر به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شدند. مذاکرات آنها بیش از 10 ساعت به طول انجامیده و با تصویب یک توافق نامه به پایان رسید. این توافقنامه شامل چهار نکته برای حل اختلاف است. از جمله طرفین از ساعت 12:00 امروز 10 اکتبر در راستای اهداف انسان دوستانه و برای مبادله اسرای جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته ها آتش بس از طریق میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ را اعلام کردند. باکو و ایروان  همچنین توافق کردند که "مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح  در اسرع وقت" آغاز شود. در عین حال  طرفین تغییر ناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره باغ را مورد تأیید قرار دادند. متاسفانه دیرتر وزارتخانه های دفاع ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را بارها به نقض آتش بس در قره باغ متهم کرده اند.

رهبران روسیه ، ایالات متحده و فرانسه پیش از این از طرف های درگیری خواسته اند تا درگیری ها را متوقف کنند و بدون پیش شرط شروع به مذاکره کنند. ترکیه اظهار داشت که در صورت وخیم تر شدن اوضاع در قره باغ ، هرگونه پشتیبانی را که آذربایجان بخواهد به باکو ارائه خواهد کرد.

درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد ، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ خروج خود از ترکیب  جمهوری آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خود  خوانده قره باغ دفاع می کند  می کند ، زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала