عدم تمدید ویزای دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین

© REUTERS / Valentyn Ogirenkoعدم تمدید ویزای دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین
عدم تمدید ویزای دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی اتفاق عجیبی دولت اوکراین ویزای تحصیلی دانشجویان ایرانی مقیم این کشور را به بهانه های گوناگون تمدید نکرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری دانشجو، هر ساله دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین، اقامت خود را با پرداخت هزینه ای از سوی دانشگاه تمدید می کنند و این روند نهایتا یک الی سه هفته زمان می برد؛ اما امسال طی اتفاق عجیبی دولت اوکراین پاسپورت دانشجویان ایرانی را با بهانه های نامشخص تمدید نکرده و تا آخر اکتبر به آنها مهلت اقامت در اوکراین را داده است.

ایکائو: ایران تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای اوکراین در حوالی تهران را تسریع کند - اسپوتنیک ایران
سفیر ایران در اوکراین: ایران به قوانین و تعهدات بین المللی متعهد است

دانشجویان مقیم اوکراین می ‌گویند: اختلافات دیپلماتیک بین ایران و اوکراین پس از ساقط‌ شدن هواپیمای اوکراینی در ایران می ‌تواند دلیل این نوع برخورد باشد. گفته می ‌شود بیش از صد دانشجوی ایرانی در اوکراین اقامت دارند.

دانشجوی ورودی مقطع دکتری دانشجوی اوکراین رشته اقتصاد روابط بین الملل، درباره پیرامون رد شدن درخواست تمدید ویزای دانشجویی دانشجویان ایرانی در اوکراین اذعان کرد: ۴ سال است ساکن اوکراین هستم و هیچ وقت مشکلی بابت تمدید اقامت دانشجویی نداشتم و براساس مدارکی که دانشگاه به ما می داد در مدت دو یا سه هفته اداره مهاجرت اقامت ما را تمدید می کرد، اما متاسفانه دو ماه اخیر اقامت دانشجویی دانشجویان ایرانی تمدید نشده است و  فقط این مشکل برای دانشجویان ایرانی به وجود آمده و دیگر دانشجویان بین الملل در این زمینه مشکلی ندارند.

وی با اشاره به اینکه برای تمدید اقامت با دانشگاه مذاکرات زیادی داشته اند، گفت: با مسئولین دانشگاه در این باره صحبت کردم، اما آنها گفتند متاسفانه کاری از دست ما بر نمی ‌آید و این مسئله سیاسی است و باید از طریق دیپلماسی حل شود و یا بهبود روابط بین دو کشور این موضوع حل خواهد شد. 

این دانشجوی ایرانی محصل در اوکراین اظهار داشت: ما تمام مدارک را به سفارت فرستادیم و سفیر ایران در حال تلاش و بررسی این موضوع است؛ اما هنوز مشکل ما حل نشده و نیاز به حمایت همه جانبه و پیگیری سریع تر از تهران و وزارت امور خارجه در تهران داریم که ظاهرا کلید این موضوع در دست وزارت خارجه است.

بر اساس گفته های این دانشجویان، کشور اوکراین دلیلی دیپلماتیک برای این رفتار خود دارد و اگر این مشکل حل نشود شمار زیادی از دانشجویان وسط ترم نیم سال اول از تحصیل رانده شده و مجبور به بازگشت هستند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала