وزیر خارجه ارمنستان: نقش روسیه در درگیری های قره باغ ضروری است

© Photo / Facebook / Anna A. Naghdalyanمناتسکانیان: نقش روسیه در درگیری های قره باغ ضروری است
مناتسکانیان: نقش روسیه در درگیری های قره باغ ضروری است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ارمنستان: متوقف کردن درگیری ها در قره باغ ضروری است، نقش روسیه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش اسپوتنیک، زهراب مناتسکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان، روز دوشنبه در دیداری در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، بر لزوم انجام مکانیزم راستی آزمایی برای بررسی اجرای آتش بس در منطقه قره باغ تاکید کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه ایران به نقض آتش بس آذربایجان و ارمنستان واکنش داد

وی افزود: آذربایجان به تعهدات خود در مورد آتش بس عمل نمی کند و از این نظر، من می خواهم بر اهمیت انجام مکانیزم راستی آزمایی که امکان آتش بس را فراهم می کند، تأکید کنم.

مناتسکانیان، در مسکو خاطر نشان کرد: در جریان درگیری ها در قره باغ، نیروهای مسلح آذربایجان به بیش از ۱۲۰ شهرک از جمله استپاناکرت حمله کردند. عدم وجود امکانات نظامی در نزدیکی حملات آذربایجان یک بار دیگر هدف از اقدامات آذربایجان را تایید می کند، که برابر با جنایات جنگی است. در جریان اجرای این تجاوز، نیروهای مسلح آذربایجان به بیش از ۱۲۰ شهرک غیرنظامی جمهوری شناخته نشده قره باغ از جمله شهرهای پرجمعیت قره باغ کوهستانی استپاناکرت، شوشی و سایر شهرها حمله کردند.

وی گفت: در این مدت، حملات هوایی بی رویه، از جمله حمایت ترکیه، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و توپخانه سنگین، منجر به تلفات غیرنظامی زیادی شده است.

وزیر امور خارجه ارمنستان افزود، که خسارات زیادی به زیرساخت های مدنی و مسکن در قره باغ وارد شد.

درگیری در قره باغ در فوریه ۱۹۸۸ آغاز شد، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی اعلام جدا شدن از اتحاد جماهیر شوروی آذربایجان را مطرح کرد.

در جریان درگیری مسلحانه در سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴، آذربایجان کنترل خود را بر قره باغ و هفت منطقه مجاور از دست داد.

از سال ۱۹۹۲، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به ریاست مشترک سه کشور روسیه، ایالات متحده و فرانسه در جریان است.

آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را می خواهد حفظ کند، ارمنستان از منافع جمهوری به رسمیت شناخته نشده قره باغ محافظت می کند، زیرا جمهوری قره باغ کوهستانی طرف مذاکره نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала