تاکید وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر ضرورت اجرای توافقات در خصوص قره باغ

© AP Photo / Sergei Chuzavkovتاکید وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر ضرورت اجرای توافقات در خصوص قره باغ
تاکید وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر ضرورت اجرای توافقات در خصوص قره باغ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزرای امور خارجه فدراسیون روسیه و ترکیه در مورد وضعیت قره باغ به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام داشت که سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو، وزرای امور خارجه فدراسیون روسیه و ترکیه، در مورد وضعیت قره باغ کوهستانی گفت‌و‌گو و بر ضرورت اجرای دقیق تمام مفاد بیانیه مشترک وزرای خارجه روسیه، ارمنستان و آذربایجان که پس از مذاکرات مسکو در 9 - 10 اکتبر حاصل شد، تأیید کردند.

استقبال وزیر خارجه ایران از آتش‌بس در قره‌باغ - اسپوتنیک ایران
استقبال وزیر خارجه ایران از آتش‌بس در قره‌باغ

در بیانیه وزارت خارجه روسیه پس از گفت‌و‌گوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور که ابتکار طرف ترک صورت پذیرفت، آمده است: در جریان گفتگوی انجام شده، درباره وضعیت منطقه مورد مناقشه قره باغ پس از مذاکرات سه جانبه 10-9 اکتبر در مسکو تبادل نظر شد و ضرورت اجرای دقیق تمامی مفاد بیانیه مشترک وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان مورخ 10 اکتبر مورد تاکید قرار گرفت.

وزارت خارجه روسیه افزود: از طرف روسی بر آمادگی مسکو جهت ادامه تلاش های میانجیگرانه برای دستیابی به حل و فصل مسائل ناگورنو-قره‌باغ با در نظر گفتن مفاد بیانیه مسکو تاکید شد.

وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان روز جمعه به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شدند. مذاکرات آنها بیش از 10 ساعت به طول انجامیده و با تصویب یک توافق نامه به پایان رسید. این توافقنامه شامل چهار نکته برای حل اختلاف است. از جمله طرفین از ساعت 12:00 امروز 10 اکتبر در راستای اهداف انسان دوستانه و برای مبادله اسرای جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته ها آتش بس از طریق میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ را اعلام کردند. باکو و ایروان  همچنین توافق کردند که "مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح  در اسرع وقت" آغاز شود. در عین حال ، طرفین تغییر ناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره باغ را مورد تأیید قرار دادند.

متاسفانه دیرتر وزارتخانه های دفاع ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به نقض آتش بس در قره باغ متهم کردند.

جنگ در خط رویارویی طرفها در قره باغ از 27 سپتامبر آغاز شد. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به راه اندازی جنگ متهم می کنند . در قره باغ از گلوله باران توپخانه ای نقاط مسکونی این جمهوری خود خوانده از جمله پایتخت آن ، استپاناکرت خبر می دهند. ارمنستان با ادعای اینکه آنکارا به طور فعال از باکو حمایت می کند ، حکومت نظامی و  برای اولین بار -بسیج عمومی اعلام کرده است. در آذربایجان نیز برخی از نیروها  بسیج  شده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала