درگیری در آخرین ساعات پیش از آتش ‌بس در قره باغ

© AFP 2023 / Vahram Baghdasaryanدرگیری در آخرین ساعات پیش از آتش ‌بس در قره باغ
درگیری در آخرین ساعات پیش از آتش ‌بس در قره باغ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از حدود ۲ هفته درگیری نظامی بر سر قره ‌باغ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان شب گذشته توافق کردند تا از ظهر امروز آتش بس را اجرا کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، تبادل آتش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حالی ادامه دارد که دو طرف شب گذشته با میانجیگری روسیه برای اجرای آتش بس از ساعت ۱۲ ظهر امروز شنبه (به وقت محلی) توافق کردند.

جزئیات توافق ارمنستان و آذربایجان در مورد آتش بس در قره باغ  - اسپوتنیک ایران
جزئیات توافق ارمنستان و آذربایجان در مورد آتش بس در قره باغ

جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را متهم به تشدید نا آرامی‌ ها می ‌کنند.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، آرتاک بلگاریان از مقامات جمهوری خودخوانده آرتساخ (قره باغ) در توئیتر خود نوشت: دقایقی پیش، آذربایجان به طور مجدد مناطق غیرنظامی استپاناکرت را به وسیله موشک مورد اصابت قرار داد. خبرگزاری فرانسه از شنیده شدن دو  صدای انفجار در منطقه خبر داده است.

در همین حال، مقامات جمهوری آذربایجان ارمنستان را متهم به بمباران شدید منطقه می کنند.

زوراب منتاسکانیان و جیحون بایراموف وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز جمعه در مسکو به میزبانی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مذاکره کردند و سه طرف پس از ۱۰ ساعت مذاکره در مورد یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ توافق کردند.

بر اساس این توافق، از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر) آغاز آتش ‌بس در قره‌ باغ برقرار می‌ شود.

در حالی که بسیاری از بازیگران و ناظران ۲ طرف درگیر در قره ‌باغ را به آتش ‌بس دعوت کردند، ترکیه از جمله کشورهایی بود که به حمایت از جمهوری آذربایجان روی آورد.

پس از آنکه احتمال برقراری آتش ‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان قوت گرفت، ترکیه اعلام کرد که هرگونه آتش ‌بسی بدون خروج نیروهای ارمنی از مناطق اشغالی شکست می ‌خورد.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت آنکارا خواهان راه حل دیپلماتیک برای پایان مناقشه قره‌ باغ است، اما هر تلاشی از سوی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که متضمن خروج نیروهای ارمنی از مناطق اشغالی آذربایجان نباشد، محکوم به شکست است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала