رئیس پارلمان قرقیزستان استعفا داد

© Sputnik / Tabyldy Kadyrbekov /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس پارلمان قرقیزستان استعفا داد
رئیس پارلمان قرقیزستان استعفا داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرویس مطبوعاتی مجلس قرقیزستان گفت که رئیس پارلمان این کشور استعفا داده است.

به گزارش اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی مجلس قرقیزستان گفت که رئیس پارلمان این کشور دستانبیک جومابکوف استعفا داده است.

پیشتر نیز فرمانداران چهار منطقه، عزیز سوراکماتوف شهردار بیشکک و تعدادی از مقامات دیگر نیز استعفای زودهنگام خود را اعلام کردند.

نخست وزیر قرقیزستان استعفا داد - اسپوتنیک ایران
نخست وزیر قرقیزستان استعفا داد

انتخابات پارلمانی روز یکشنبه برگزار شد که بر اساس نتایج اولیه احزاب طرفدار دولت بیریمدیک (24.52 درصد آرا) و مکنیم قرقیزستان (23.89) و همچنین قرقیزستان مرکزگرا (8.73) و بوتون قرقیزستان (7.11) درصد رای را بدست آوردند. بقیه احزاب از مرز 7٪ عبور نکردند و تخلفات متعددی را گزارش کردند. سورانبای جین بک اف، رئیس جمهور قرقیزستان اعتراف کرد که خرید رأی در روند انتخابات به یک مشکل تبدیل شده است.

پس از آن طرفداران احزاب بازنده به خیابانها ریختند. رهبری یکی از این احزاب به نام سوسیال دموکرات های قرقیزستان، بر عهده سیدیتبک آتامبایف، پسر رئیس جمهور سابق آلمازبک آتامبایف است.

سه شنبه شب، معترضین به ساختمان کاخ سفید، جایی که پارلمان و دولت رئیس دولت در آن قرار دارد وارد شدند سپس به سمت کمیته امور خارجه امنیت ملی حرکت کردند و رئیس جمهور پیشین آلمازبک آتامبایف و تعدادی از همکاران وی را از بازداشت آزاد کردند. تظاهرکنندگان شهردار جدید بیشکک را معرفی و اعلام کردند که قصد دارند نخست وزیر خود را تعیین کنند.

به گفته وزارت بهداشت، در نتیجه این درگیری ها حدود 700 نفر زخمی شدند که از جمله آنها 200 مأمور پلیس بودند. یک نفر فوت کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала