شرط آذربایجان برای پذیرش آتش بس در قره باغ

© Sputnik / Azerbaijani Presidential Press Office /  مراجعه به بانک تصاویر شرط آذربایجان برای پذیرش آتش بس در قره باغ
شرط آذربایجان برای پذیرش آتش بس در قره باغ  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهوری آذربایجان اعلام داشت که کشورش تنها در صورتی که ارمنستان نیروهای خود را از شهرهای منطقه قره باغ خارج کند، آتش بس را می‌پذیرد.

به گزارش اسپوتنیک، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه اظهار داشت که کشورش در صورتی آماده پذیرش آتش بس است که ارمنستان نیروهای خود را از شهرهای منطقه قره باغ کوهستانی خارج کند.

قره‌باغ، دودی که به چشم ایران خواهد رفت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
قره‌باغ، دودی که به چشم ایران خواهد رفت

علی اف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "العربیه" گفت: شرط ما برای آتش بس این است که ارمنستان باید یک برنامه موقت برای عقب نشینی نیروهایش از سرزمین های اشغالی آذربایجان در قره باغ ارائه دهد، که کدام روزها کدام مناطق آزاد می شوند. این برنامه نباید تنها در حرف باشد که باید به آن عمل شود.

رئیس جمهوری آذربایجان افزود، پس از خروج نیروهای ارمنستان از قره باغ، آذربایجان سعی می کند روابط را با ملت ارمنستان به حالت عادی بازگرداند.

شایان ذکر است که درگیری‌ های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای ارمنستان به سوی مناطق مسکونی مرزی این کشور حملاتی انجام داده که منجر به کشته شدن شماری غیرنظامی شده است. این در حالی است که ارمنستان جمهوری آذربایجان را متهم می کند که این منطقه را مورد حملات هوایی و موشکی قرار داده است.

درگیری ها  بر سر قره باغ در واقع مدتها پیش و از سال ۱۹۸۸ آغاز شد که این منطقه خودمختار خروج خود از آذربایجان شوروی را اعلام کرد. باکو پس از درگیری مسلحانه در سالهای ۱۹۹۲-۱۹۹۴ کنترل قره باغ و همچنین هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال ۱۹۹۲، مذاکرات در مورد حل و فصل صلح آمیز در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به سرپرستی سه کشور روسیه، ایالات متحده و فرانسه انجام شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала