ترکیه حمله ارمنستان به گنجه را نقض کنوانسیون ژنو می داند

© Photo / REPORTترکیه حمله ارمنستان به گنجه را نقض کنوانسیون ژنو می داند
ترکیه حمله ارمنستان به گنجه را نقض کنوانسیون ژنو می داند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه ارمنستان را مسئول بمباران دومین شهر بزرگ آذربایجان و نقض قوانین بشردوستانه می داند.

به گزارش اسپوتنیک، دولت آنکارا حامی اصلی باکو در درگیری قره باغ، ارمنستان را به هدف قرار دادن گنجه، دومین شهر پرجمعیت آذربایجان و نقض کنوانسیون ژنو متهم کرده است.

شمار جانباختگان شهروندان غیرنظامی آذربایجان به 24 نفر رسید - اسپوتنیک ایران
شمار جانباختگان شهروندان غیرنظامی آذربایجان به 24 نفر رسید

وزارت امور خارجه ترکیه در آنکارا روز یکشنبه اظهار داشت: حملات به شهر گنجه، شهری با ۳۳۲.۰۰۰ نفر جمعیت، نمود جدیدی از برخورد غیرقانونی ارمنستان است.

دومین شهر بزرگ آذربایجان در اوایل روز یکشنبه شاهد یک رشته حملات موشکی بود، با گلوله هایی که به ساختمانهای زیادی آسیب رساند و سراسر منطقه را آتش زد. این وزارتخانه در بیانیه ای ابراز داشت: ارمنستان با شکست در سرزمینهای آذربایجان که اشغال کرده است، تمام اصول حقوق بشردوستانه، به ویژه کنوانسیون ژنو را نقض می کند.

وزارت خارجه در بیانیه ای با اشاره به توافقنامه های قانونی الزام آور تصریح کرد: هدف قرار دادن غیرنظامیان در زمان جنگ منع شده و به امضا کنندگان آن اجازه می دهد تا از آسیب رساندن به غیرنظامیان به هر قیمتی جلوگیری کنند.

پیش از این، باکو گفته بود که یک غیرنظامی در این شهر کشته و ۳۲ نفر زخمی شده اند و ارمنستان را به گلوله باران شهر گنجه از داخل خاک خود متهم کرده است. ایروان اتهامات مربوط به آتش اندازی از قلمرو خود را رد کرد؛ همچنین در یک چرخش جداگانه، نیروهای آذربایجانی را به شلیک موشک به استپاناکرت، شهر بزرگ قره باغ، که در آن خسارات و تلفات در همان روز گزارش شد، متهم کرد.

قره باغ، یک منطقه قومی ساکن ارمنستان که در داخل خاک آذربایجان محصور شده و در اوایل دهه ۱۹۹۰ به دنبال یک جنگ بزرگ، یک طرفه از آذربایجان واگذار شد. باکو اصرار دارد که این منطقه به طور غیرقانونی اشغال شده است.

یکشنبه گذشته، یک تقابل نظامی بزرگ بین ایروان و باکو، که درگیر درگیری های چندین ساله بر سر منطقه قره باغ است شکل گرفت. از آن زمان، آنکارا با ارائه کمک های نظامی و دیپلماتیک به حمایت بی دریغ خود از آذربایجان اطمینان داد.

رهبران ترکیه همچنین خواستار گفتگو از سوی فرانسه، روسیه و ایالات متحده است، کشورهای پیشگام تلاش های بین المللی در روند صلح قره باغ را لغو كرده و تأكید كرده اند كه تنها خروج ارمنستان از منطقه مورد مناقشه جنگ را خاتمه می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала