ایروان: باکو کنترل هوایی عملیات در قره باغ را به ترکیه سپرده است

© AP Photo / Vahram Baghdasaryanایروان: باکو کنترل هوایی عملیات در قره باغ را به ترکیه سپرده است
ایروان: باکو کنترل هوایی عملیات در قره باغ را به ترکیه سپرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان مدعی شد که آذربایجان کنترل هوایی عملیات در قره باغ را به نیروی هوایی ترکیه واگذار کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، آرتسرون اووانیسیان، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری ارمنستان در فیس‌بوک مدعی شد که "آذربایجان کنترل هوایی عملیات در قره باغ را به نیروی هوایی ترکیه واگذار کرده است".

به گفته سخنگوی وزارت دفاع جمهوری ارمنستان، پروازهای هواپیماهای ترکیه و آذربایجان در روز چهارشنبه "توسط (هواپیمای) ای-۷ تی پست فرماندهی هوایی ترکیه در نزدیکی شهرهای ارزروم و قارص واقع در ترکیه صورت می گرفت." اووانیسیان افزود: این احتمال وجود دارد که فرماندهی نیروی هوایی ترکیه در این هواپیما بوده باشد.

ترکیه مشارکت هواپیماهای خود در درگیری‌های قره‌باغ را تکذیب کرد - اسپوتنیک ایران
ترکیه مشارکت هواپیماهای خود در درگیری‌های قره‌باغ را تکذیب کرد

وی خاطرنشان کرد که از ساعت ۰۹:۳۰ به وقت تهران، دو فروند جنگنده اف-۱۶ ترکیه، هواپیماهای سوخو-۲۵ آذربایجان و همچنین یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی – حمله کننده ترکیه، "بایراکتار"، که از شهر کردامیر برخاسته بود، در ارتفاعات بالا، حمله موشکی - بمبی به شهرهای هادروت و مارتاكرت قره باغ انجام داده‌اند.

اووانیسیان افزود: علاوه بر این، در فاصله کمی از شهر هادروت، یک پست فرماندهی برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه وجود دارد که مستقیماً آتش باری هواپیماهای آذربایجان را اصلاح می‌کند.

پیش از این سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اظهار داشته بود كه هواپیمای اف -۱۶ تركیه هواپیمای سوخو-۲۵ ارمنستان را در حریم هوایی این کشور سرنگون كرده است. به گفته وزارت امور خارجه جمهوری ارمنستان، در نتیجه این حادثه، والری دانلین، سرگرد نیروی هوایی ارمنستان و خلبان این هواپیمای جنگنده کشته شده است.

شایان ذکر است، روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، پس از اتهاماتی که طرفین نسبت به یکدیگر مطرح کردند شدت گرفت. در سال ۱۹۹۱ میلادی قره‌باغ که اکثر ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند از آذربایجان اعلام استقلال کرد. باکو سعی کرد قره‌باغ را به زور برگرداند که این موضوع منجر به وقوع جنگ شد. در سال ۱۹۹۴ آذربایجان، ارمنستان و جمهوری برسمیت شناخته نشده قره‌باغ با میانجی‌گیری روسیه پروتکل آشتی را به امضا رساندند. هر از گاهی، درگیری های نظامی موقت و کوچکی در این منطقه رخ می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала