چین: آمریکا حق درخواست اجرای سازوکار ماشه را از شورای امنیت ندارد

© REUTERS / TINGSHU WANGوانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین
وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه چین اعلام کرد: دولت آمریکا از برجام خارج شده و حتی حق ندارد از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد ساز و کار ماشه را علیه ایران اجرا کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، روز دوشنبه وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست خبری این وزارتخانه در پکن تاکید کرد که آمریکا از برجام خارج شده و اصلا حق ندارد از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد ساز و کار ماشه را علیه ایران به اجرا گذاشته شود. شورای امنیت طبق قطعنامه شماره ۲۲۳۱، مقررات خاتمه تحریم های ذیربط علیه ایران را اجرا خواهد کرد.

آمریکا چند سازمان ایرانی را تحریم کرد - اسپوتنیک ایران
آمریکا چند سازمان ایرانی را تحریم کرد

آمریکا ۲۹ شهریور به طور یکجانبه اعلام کرد با توجه به این که آمریکا در ۲۰ آگوست (۳۰ مرداد) پیامی را پیرامون احیای سریع تحریم ها علیه ایران که اصطلاحا ساز و کار ماشه نامیده می شود، به شورای امنیت تحویل داد که طبق آن تمام تحریم های شورای امنیت علیه ایران از نظر واشنگتن احیا شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین اشاره کرد: رئیس شورای امنیت به عدم اقدام نسبت به خواسته آمریکا تصمیم گرفته و تا کنون شورای امنیت نیز هیچ اقدامی درباره راه اندازی ساز و کار ماشه انجام نداده است.

وانگ ون بین اظهار داشت: اعضای برجام از جمله چین، روسیه، فرانسه، انگلستان و آلمان جداگانه پیام خود را به رئیس شورای امنیت ارسال کرده و موضع مخالف خود را با اعلام یکجانبه آمریکا مبنی بر احیای تحریم های شورای امنیت علیه ایران نشان داده اند.

اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه ای موضع خود را اعلام کرده است. این نشان دهنده موضع مشترک و تفاهم گسترده جامعه بین المللی محسوب می شود. این که آمریکا فقط وقتی به نفع خودش باشد از قوانین بین المللی استفاده بکند و وقتی به دردش نمیخورد، آنها را دور بیندازد، نه فقط خودش خلاف قانون عمل می کند، بلکه با اعمال تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه دیگر کشورها، خود به تهدید تبدیل می شود. چنین رفتارهای غیرمؤدبانه، غیرمنطقی و زور گویانه ای با نارضایتی و مخالفت گسترده جامعه بین المللی مواجه می شود. ما در اینجا به آمریکا هشدار می دهیم دیگر فقط به میل و دلخواه خود عمل نکند و در مسیر یکجانبه گرایی دورتر نرود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала