ایران تا انتخابات آمریکا به تهدیدها یا تحریم‌ها واكنشی نشان نخواهد داد

© AP Photo / Mary Altafferایران تا انتخابات آمریکا به تهدیدها یا تحریم‌ها واكنشی نشان نخواهد داد
ایران تا انتخابات آمریکا به تهدیدها یا تحریم‌ها واكنشی نشان نخواهد داد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیویورک تایمز مدعی شد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بر این تصورند که ایران تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده با خویشتنداری رفتار خواهد نمود.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز شنبه در نسخه الکترونیکی خود در گزارشی به نقل از مقامات ایالات متحده نوشت که سرویس‌های اطلاعاتی آمریكا معتقدند كه رهبران ایران تصمیم گرفته‌اند تا پیش از انتخابات آمریكا در سوم نوامبر از هرگونه گامی که باعث تحریک دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده برای اقدام قاطع و افزایش شانس وی برای انتخاب مجدد در دوره دوم می‌شود، خودداری كنند.

فرمان از ترامپ، اجرا نشدن از روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فرمان از ترامپ، اجرا نشدن از روسیه و چین

به گفته این منابع، سرویس‌های اطلاعاتی آمریكا به این نتیجه رسیده‌اند كه رهبران ایران تا اوایل ماه نوامبر در قبال تهدیدها یا تحریم‌های بعدی واشنگتن واكنشی نشان نخواهند داد و تنها یک استثنا برای فضای مجازی در نظر گرفته شده است.

داده‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریكا همچنین نشان می‌دهند که تهران طرحی را که یک سال پیش برای برگزاری یک دمارش در پاییز امسال تهیه کرده بود و می‌توانست شانس ترامپ برای انتخاب مجدد را کاهش دهد، لغو کرده است. صحبت همچنین از هر اقدامی در خلیج فارس است که می‌تواند بر تولید نفت در خاورمیانه تأثیر منفی بگذارد و درست قبل از انتخابات عمومی در ایالات متحده وحشت در بازار مالی ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، سرویس‌های اطلاعاتی آمریكا معتقدند كه تهران چنین اقداماتی را در هنگام مواجهه با شیوع ویروس كرونا بی اثر می‌داند. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بر این عقیده‌اند که هر اقدامی از سوی ایران، برعکس به دولت ترامپ دلیلی برای اقدام نظامی می‌دهد و در نتیجه احتمال انتخاب مجدد این جمهوری خواه را افزایش می‌دهد.

ترامپ پس از انتخابات آمریکا به ایران وعده معامله عادلانه می دهد - اسپوتنیک ایران
ترامپ پس از انتخابات آمریکا به ایران وعده "معامله عادلانه" می دهد

هشتم ماه مه سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند. در اوایل ماه اوت، ایالات متحده بار دیگر ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم كرد و از قصد خود برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه تهران به عنوان بخشی از رویه برجام خبر داد. در تاریخ 20 آگوست، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده شخصاً درخواست واشنگتن را به رئیس شورای امنیت سازمان ملل منتقل کرد. در اواسط سپتامبر، در جلسه توجیهی در وزارت امور خارجه، الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، گفت که ایالات متحده قصد دارد تحریم‌های ایران را بازگرداند و از پایان تحریم تسلیحاتی این کشور جلوگیری کند.

در 11 سپتامبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پی گفتگو با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین تأکید کرد که روسیه و چین به همراه اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، تلاش‌های آمریکا برای استفاده از برجام در موضوع برنامه هسته‌ای ایران را نمی پذیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала