طرح اسرائیل برای احداث گذرگاه زمینی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

© REUTERS / NIR ELIASطرح اسرائیل برای گذرگاه زمینی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس
طرح اسرائیل برای  گذرگاه زمینی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل از پیشنهاد این کشور برای ایجاد گذرگاه زمینی بین اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، اسرائیل ویژه امور اقتصادی، تل‌آویو به ابوظبی پیشنهاد خواهد داد گذرگاهی زمینی بین اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بکشند که نقطه اتصال انتقال نفت و گاز کشورهای حوزه خلیج فارس به کشورهای اروپا و آمریکای شمالی باشد.

بیانیه قالیباف در خصوص عادی سازی روابط کشورها با اسرائیل - اسپوتنیک ایران
بیانیه قالیباف در خصوص عادی سازی روابط برخی کشورها با اسرائیل

روزنامه "گلوبس" نوشت: عربستان علی رغم نداشتن رابطه دیپلماتیک علنی با اسرائیل ایستگاه اتصالی این گذرگاه خواهد بود.

به نوشته این روزنامه، انتقال نفت و گاز طبیعی از طریق خط لوله‌هایی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به شهر ایلات و سپس عسقلان و از آنجا به اروپا و آمریکای شمالی انجام خواهد گرفت.

گلوبس اشاره می‌کند امضای توافقنامه عادی سازی بین اسرائیل و امارات شامل اشاره ضمنی به این پروژه است به طوری‌ که در متن توافقنامه اشاره می‌کند که طرف‌ها برای تقویت و توسعه پروژه‌هایی در زمینه انرژی از جمله سازمان‌های حمل و نقل منطقه‌ای با هدف تامین امنیت انرژی تلاش خواهند کرد.

به نوشته این روزنامه، این پروژه با هدف کم کردن زمان انتقال نفت و گاز و نفت پالایش شده از عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به غرب است و پرداخت عوارض گمرکی عبور کشتی‌ها از کانال سوئز مصر را تامین خواهد کرد.

طبق برآوردها درباره این طرح، درآمدهایی به صدها میلیون شکِل سالانه به حساب دولت اسرائیل واریز خواهد شد.

براساس این گزارش، کشورهای عرب حوزه خلیج فارسی از جایگاه استراتژیک برخوردار بوده زیرا این مسیر زمینی استفاده از مسیر دریایی برای صادرات نفت به غرب را کاهش خواهد داد و خطرات ادعایی در تنگه هرمز و نیز خطرات دزدان دریایی سومالی در منطقه ورودی دریای سرخ را کاهش می‌دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала