تخریب سایت رآکتور هسته‌ای کره‌شمالی در سیل اخیر

© AP Photo / Ahn Young-joon آسیب دیدن سایت رآکتور هسته‌ای کره‌شمالی در سیل اخیر
 آسیب دیدن سایت رآکتور هسته‌ای کره‌شمالی در سیل اخیر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک اندیشکده آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای مدعی شد که سایت رآکتور اتمی کره شمالی در سیلاب اخیر آسیب دیده است.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری رویترز اعلام کرد؛ تحلیلگران وبسایت «۳۸ نورث» که بر کره‌شمالی نظارت دارد، اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای از ۶ تا ۱۱ اوت نشان می‌دهند که سیستم‌های خنک‌کننده رآکتور هسته‌ای مرکز تحقیقات عملی هسته‌ای یونگبیون در برابر تحولات آب و هوایی شدید آسیب‌پذیر هستند.

شبه جزیره کره تحت تاثیر یکی از طولانی‌ترین دوره‌های بارش در تاریخ اخیر قرار گرفت که با سیل و رانش زمین همراه شد و تلفات جانی و مالی هم در کره‌شمالی و هم در کره‌جنوبی به بار آورد.

تاسیسات هسته‌ای یونگبیون که شامل رآکتورهای اتمی، تجهیزات بازپردازش سوخت و وسایل غنی‌سازی اورانیوم است و گمان می‌رود در برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور مورد استفاده قرار گیرد، در حاشیه رودخانه کوریونگ و ۱۰۰ کیلومتری شمال پیونگ‌یانگ قرار دارد.

اندیشکده ۳۸ نورث گزارش داد، این رآکتور ۵ مگاواتی که گمان می‌رود برای تولید پلوتونیوم با درصد مناسب ساخت تسلیحات استفاده شود، مدتی است که به نظر می‌رسد کار نمی‌کند و رآکتور آب سبک آزمایشگاهی هنوز به روز نشده است اما چنین سیلی در آینده احتمالا موجب تعطیلی آن خواهد شد.

وزارت دفاع کره‌ جنوبی از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد اما گفت همواره تحولات مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی را رصد می‌کند و از نزدیک با دولت آمریکا همکاری دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала