مقابله با پیری با کمک مولکول‌های خاص

© Depositphotos.com / Evgenyatamanمقابله با پیری با کمک مولکول‌های خاص
مقابله با پیری با کمک مولکول‌های خاص - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سلول‌های پیر تحت تاثیر آسیب یا استرس، به طور دائم از چرخه سلولی خارج می‌شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ساینمگ»،پژوهشگران اسپانیایی معتقدند که سلول‌های پیر تحت تاثیر آسیب یا استرس، به طور دائم از چرخه سلولی خارج می‌شوند.

هدف این کار تحقیقاتی با بودجه ۱۵۰ هزار یورو، انجام پژوهش‌هایی است که برای جامعه مزایایی دارند.

تهیه سلول های بشری در فضا توسط دانشمندان روسی - اسپوتنیک ایران
تهیه سلول های بشری در فضا توسط دانشمندان روسی

یکی از آن‌ها، ارائه داروهایی برای درمان «بیماری‌های فیبروتیک مانند «فیبروز ریوی ایدیوپاتیک»(IPF) و بیماری‌های مزمن کلیوی است. پژوهشگران برای این کار، بر سلول‌های پیر تمرکز کردند. این سلول‌ها تحت تاثیر آسیب یا استرس، به طور دائم از چرخه سلولی خارج می‌شوند و به التهاب دائم و بروز بیماری‌های مرتبط با افزایش سن می‌انجامند.

پژوهشگران سعی دارند تا برنامه‌ای را برای کشف مولکول‌های موسوم به «سنولیتیک‌ها»(senolytics) ارائه دهند که موجب مرگ سلول‌های پیر می‌شوند.

مانوئل سرانو، پژوهشگر موسسه تحقیقات و مطالعات کاتالونیا و سرپرست این پروژه گفت:« سلول‌های پیر، سلول‌های آسیب دیده‌ای هستند که در اندام‌ها باقی می‌مانند و به تخریب بافت‌ها و اندام‌ها منجر می‌شوند. سنولیتیک‌ها به ما امکان می‌دهند که این سلول‌ها را در صورت عدم توانایی سیستم ایمنی حذف کنیم و به پیشگیری از بروز بیماری‌های مرتبط با افزایش سن بپردازیم. در واقع، سنولیتیک‌ها به گزینه‌ای امیدوارکننده برای مقابله با بیماری‌های ناشی از افزایش سن تبدیل شده‌اند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала