ترکیه ایا‌صوفیه را به عنوان میراث جهانی حفظ می‌کند

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر ترکیه ایا‌صوفیه را به عنوان میراث جهانی حفظ می‌کند
ترکیه ایا‌صوفیه را به عنوان میراث جهانی حفظ می‌کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت ترکیه تصمیم دارد تا همزمان با تبدیل ایاصوفیه به مسجد آن را به عنوان میراث جهانی یونسکو نگهداری کند.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت: " ترکیه پس از تبدیل ایا‌صوفیه در استانبول به مسجد، به حفظ آن به عنوان میراث جهانی یونسکو ادامه خواهد داد.

شورای ایالتی ترکیه، بالاترین دادگاه اداری این کشور در روز جمعه تصمیم سال 1934 مبنی بر تبدیل ایا‌صوفیه به موزه را باطل اعلام کرد. بلافاصله پس از این، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با امضاء حکمی دستور به تبدیل کلیسای جامع به مسجد را صادر کرد.

اردوغان  - اسپوتنیک ایران
واکنش اردوغان به عقاید کشورهای دیگر در رابطه با تغییر مقام ایاصوفیه

آدری آزوئله، مدیر کل یونسکو پیش از این گفته بود که از تصمیم ترکیه برای تغییر وضعیت ایا‌صوفیه در استانبول که بدون گفتگوی قبلی به تصویب رسیده، عمیقاً متاسف است.

"ما قاطعانه اظهارنظرهایی که حق حاکمیت ترکیه را نقض می کند ، رد می کنیم. اختلافات در اینجا نامناسب است. ما به نظرات کسانی که می خواهند این شیء به عنوان میراث جهانی حفظ شود ، احترام می گذاریم. اما وقتی سالها پیش به عنوان یک مسجد افتتاح شد ، هیچ چیز نابود نشد. باید میراثی را که اجدادمان از ما به جا گذاشتند حفظ کند. بنابراین ، برخی اظهارات یونسکو ما را غافلگیر کرد. "

 چاووش اوغلو همچنین گفت: " ما قاطعانه اظهارنظرهایی که حق حاکمیت ترکیه را نقض می‌کند، رد می‌کنیم. بحث بر سر در این مورد موضوعیت ندارد. ما به نظرات کسانی که می خواهند این مجموعه به عنوان میراث جهانی حفظ شود، احترام می گذاریم. اما وقتی سالها پیش به عنوان یک مسجد افتتاح شد، هیچ چیز نابود نشد. باید میراثی را که اجدادمان از ما به جا گذاشتند حفظ کنیم. به همین دلیل، برخی اظهارات یونسکو ما را غافلگیر کرد. "

ایراز تاسف یونسکو از تصمیم ترکیه در خصوص اياصوفيه - اسپوتنیک ایران
ایراز تاسف یونسکو از تصمیم ترکیه در خصوص اياصوفيه

وی افزود: " یونان از تصمیم مقامات ترکیه برای تغییر وضعیت ایا‌صوفیه انتقاد می کند، آنها حق این کار را ندارد."

 چاووش اوغلو گفت: "یونان تنها کشوری است که در پایتختش حتی یک مسجد وجود ندارد.  یونان دعا و نماز را به بهانه مبارزه با ویروس کرونا ممنوع کرده است. بنابراین یونان حق ندارد در مورد آن صحبت کند."

به گفته وزیر خارجه ترکیه، مخالفتها به تبدیل ایا‌صوفیه به مسجد نباید به این بستگی داشته باشند که اراده آتاتورک به دلیل سیاست داخلی نقض شده است. وی گفت: " نکته مهم این است که چه کسی ترکیه را به اهداف تعیین شده توسط آتاتورک سوق می دهد."  

ایا صوفیه توسط امپراتور مسیحی ژوستینین تأسیس شد و در 27 دسامبر 537 میلادی افتتاح شد. کلیسای جامع بیش از هزار سال بزرگترین معبد جهان مسیحی بوده است. پس از تصرف قسطنطنیه توسط که عثمانی‌ها و سقوط امپراتوری بیزانس در سال 1453، کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، اما از سال 1934 این بنا با حکم بنیانگذار دولت مدرن ترکیه، کمال آتاتورک به موزه تبدیل شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала