وزارت خارجه روسیه: موضوع ایاصوفیه، امور داخلی ترکیه است

© Sputnik / Burcu Okutanوزارت خارجه روسیه: موضوع ایاصوفیه، امور داخلی ترکیه است
وزارت خارجه روسیه: موضوع ایاصوفیه، امور داخلی ترکیه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد که موضوع ایاصوفیه، امور داخلی ترکیه است و هیچ کس حق دخالت در آن را ندارد.

 به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) اظهار داشت، تصمیم ترکیه برای تبدیل وضعیت ایاصوفیه از موزه به مسجد، امور داخلی این کشور استکه هیچ کس حق دخالت در آن را ندارد.

اردوغان  - اسپوتنیک ایران
واکنش اردوغان به عقاید کشورهای دیگر در رابطه با تغییر مقام ایاصوفیه

سرگئی ورشینین گفت: شما از واکنش های گسترده نسبت به این موضوع چه در کشور ما و چه در خارج از آن، مطلع هستید. به طور کلی به نظر ما این امر، مسئله داخلی ترکیه است، که در آن قطعاً نه ما و نه دیگران نباید مداخله کنیم. در عین حال ما متوجه اهمیت این مکان از دیدگاه فرهنگ و تمدن جهانی هستیم.

شایان ذکر است که پیش از این شورای دولتی ترکیه اجازه تبديل عمارت اياصوفيه از موزه به مسجد را صادر نمود. اين محل از سال 1934 تا کنون به عنوان موزه شناخته شده بود.

ايا صوفیه در 27 دسامبر 537 به عنوان کلیسا افتتاح شد. کلیسای جامع بیش از هزار سال بزرگترین معبد جهان مسیحی بوده است. پس از آن که عثمانی ها قسطنطنیه و سقوط امپراتوری بیزانس را در سال 1453 به دست گرفتند، کلیسای جامع به مسجد تبدیل شد، اما از سال 1934 این بنا با حکم بنیانگذار دولت مدرن ترکیه، کمال آتاتورک، به موزه تبدیل شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала